mera street photography

Street Photography kräver en del mod. Ute på stan måste du gå nära motiven. Och hemma igen får du inte banga för att beskära kraftigt. Ofta karvar jag bort mer än halva bilden. Bildformaten kan bli spännande. Eftersom man fotograferar ”utan att lägga sig i” måste man hitta de rätta kamerainställningarna för att få ”säkra bilder”. De ska vara rätt exponerade. Och fokus ska träffa rätt bilddel. Och allt hänger på nån sekund; du får aldrig tillfälle att ladda om.

Min Fujifilm X30 går att ställa in på ett visst ISO-tal som vid behov automatiskt höjs till en av mig bestämd övre gräns. För denna bildserie valde jag 800 ISO. I kommandot bestämmer jag också längsta slutartid, här 1/125 sekund. Alla bilder nedan är tagna med slutarautomatik vid bländare 2,8. Exponeringstiderna ligger ofta på 1/500 sekund eller kortare, vilket kan behövas då jag ofta skjuter gående – eller med lätt panorerande kamera. Det är inte ofta man lovordar en liten sensor, men i det här fallet gör jag det: Den ger bra skärpedjup även vid stora bländaröppningar.

Hur är livet i Kalmar en småkylig vinterdag i mars 2017? Bilderna berättar…

Märkt ,

8 tankar om “mera street photography

  1. tony skriver:

    Känns nästan som 70-talet för mig.Både format och bildbeskärningen kan bli lite udda när man inte har riktig koll på vad som fastnar. Kanske man ser en annan möjlig beskärning än om man gör den direkt med kameran. En 24 alt. 28-glugg är OK.
    X 30 verkar kunna begränsas och ändå ges utökad befogenhet, att under eget ansvar kompensera vid rätt tillfälle ? Krångliga menyer? Fokus verkar vara den svaga länken men det är autofokus som gäller? Trådutlösare i fickan underlättar.

    Man ser klart och tydligt att det finns ett tema i bilderna. Människor! Utan dessa …NADA.

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Formatet kan ses som en möjlighet i stället för en begränsning. Vi människor har lätt för att hitta ”begränsningar som blir tongivande – till ingen nytta”. Vidvinkel är nästan ett måste, och ju närmare man är beredd att gå, desto vidvinkligare glugg kan användas. 24 eller till och med 20 är nog allra bäst.

      Jag använder autofokus i denna typ av bilder. Visst skulle jag kunna ställa in fokus manuellt på exempelvis två meter och få bra skärpa överlag. Men KAP-foto har lärt mig att teori och verklighet sällan stämmer. Med kameran 100 meter upp tog jag för givet att jag nådde maxskärpa med manuell fokusinställning på omega – ”oändligt”. Men icke. När kameran bestämmer fokus – även på dessa till synes enorma avstånd för en vidvinkel- blir skärpan bättre. Det har jag tänkt visa i en video framöver, och då med ett kort tele. Inte ens på till synes ”oändliga” avstånd ska man vrida avståndsringen maximalt åt omega. Kameran hitta själv bästa fokus, kanske bara en millimeter från ”absoluta omega”. Varför det finns ett ”oändligt” som verkar ligga ”för långt bort” på objektiven får fabrikanterna svara på. Mig icke veta.

      Människor är självklart viktigaste ingrediensen i street photography. Men utan dem blir bilden faktiskt inte helt nada. För många år sen tog jag en serie bilder av hundraprocentigt folktomma Östersundsgator – klockan 03 på morgonen. Resultatet blev ganska skrämmande, som efter ett anfall med en så kallad ”ren” atombomb…

      Gilla

      • tony skriver:

        Oändligt eller ej? Handlar det inte om skärpedjupet på aktuell bländare.Kameran blir på så sätt intelligentare och mer finkänslig än våra uträkningar och stela fingrar.
        Autofokus borde aldrig, om teorin håller ställa fokus på oändligt.
        3 meter och bländare 11 funkade förr.
        Min tanke var om den tar fokus på ”fel” avstånd. Men det är också en del av utmaningen att inte ha full koll. Motsägelsefullt men ändå…

        100 bilder i Östersund blir gatufotografering! Till skillnad från street photography.
        Vem har inte varit uppe i ottan för dessa bilder. Staden vaknar, blå timmen etc.
        Det är annorlunda. Har du inga människor att ta hänsyn till blir det statiskt och man komponerar bilden ,förmodligen efter de riktlinjer som du gett i tips tidigare.
        Kalmarbilderna tror jag fått en annan beskärning utan människor.Om de ens hade tagits. Det finns lite diagonaler i bilderna så helt oplanerade verkar de inte.

        Gilla

        • degerhamn2 skriver:

          Om skärpedjupet… Jag vara kanske lite oklar i tidigare kommentar. Det tycks som om ”oändligt” inte finns i verkligheten. Hur avlägset objekt jag än autozoomar på ställer objektivet in sig på ”inte riktigt oändligt”. Motivet blir skarpt. Drar jag fokusringen manuellt till ”absolut oändligt” blir skärpan sämre. Min fråga blir alltså: Varför finns ”absolut oändligt” i objektivet?

          Måste erkänna att bilderna inte har föregåtts av någon som helst planering. Man har bara sekunder på sig och största ansträngning blir att få motivet något så när rätt i ”den sökare man inte använder”. 😉

          Gilla

        • tony skriver:

          Det är bara som du tror. Planeringen sitter i ryggmärgen.
          Det är som Lucky Luke,han drar snabbare än sin egen skugga.Du är snabbare än din egen tanke.

          De verkar lustigt med skärpan. Verkar inbyggt i optiken som en
          ”mekanisk rörelsereserv” för att garantera autofokusens inställning på oändligt.
          Man blir lurad på konfekten om man kör manuellt. Snittbild vid skärpeinställningen?
          Kollade just i M5an på oändligt genom fönstret. Ca300 meter och får vrida tillbaka lite på skärpan.
          Frågan är hur stor skillnaden blir i skärpedjupet på full glugg på sådana avstånd? Hur blir det om du bländar ner? Jag antar om du gör en video med tele att man får ett större utslag vad gäller skärpedjupet.Fast det verkar långsökt att behöva vrida tillbaka skärpan om man skall plåta månen ! / T

          Gilla

        • degerhamn2 skriver:

          Garvar gott åt din Lucky Luke-järmförelse. Och kanske att det ligger nåt i det du säger… 😉

          Ja, visst verkar det både långsökt och märkligt att behöva vrida tillbaka skärpan om man plåtar månen. Brukar man plåta motiv ännu längre bort!? Film kommer småningom. Använder då ett kort tele för bättre åskådlighet. /frid o fröjd

          Gilla

        • tony skriver:

          Konstaterade just att rätt längd på kameraremmen är den viktigaste delen
          i street photography!

          Gilla

        • degerhamn2 skriver:

          Just den viktiga detaljen glömde jag att tipsa om. Mycket viktig. Tack.

          Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: