Nytt ljudförsök med två myggmikrofoner

För en tid sen skrev jag om mina försök att uppnå ett bättre ljud i mina cykelvideor, klicka här. Eftersom det nu går att cykla igen gav jag mig i dag ut på vägarna med en ny mikrofonuppsättning: En mygga på ryggen – en på bröstet. I ryggsäcken låg ljudupptagaren, en Zoom H6.

Vinden var stötig mellan 8 och 11 meter per sekund så vindgenomslagen blev lite för många, trots att båda mikrofonerna hade bra deadcats. I kommande försök ska jag dels använda ytterligare deadcats, dels testa att ha mikrofonerna i burkar, endast öppna åt ett håll. Den idén bygger på den gamla moppestruten/gubbstruten, se här.

I dagens försök tycker jag att ljudet har blivit bra mycket bättre än tidigare. Speciellt hör man bilar långt före och efter att de passerat mig. Det gäller både de som kommer bakifrån och framifrån. Vissa bilar hör man över en halv minut efter att de kört förbi mig, vilket blir mer realistiskt än om billjudet ”bara morrar till och dör ut inom några få sekunder”.

I videon nedan cyklar jag fram och tillbaka på 136:an genom Södra Möckleby på min lilla hopfällbara Bickerton. Filmen ska endast ses som ett ljudtest – ingenting annat.

 

 

Annonser
Taggad , ,

17 tankar om “Nytt ljudförsök med två myggmikrofoner

  1. Tony skriver:

    Kollade genom dina videos . Stärkare o högtalare från 70-talet påslagna. FÖRÖDANDE!!
    Det var mycket mullrande mest hela tiden. Som att ngn blåser rakt in mitt öra. Ölands södra udde i storm.
    Funderar på en damstrumpa framför öppningen på burken för att skärma av vinden. Eller fylla hela burken med fibermaterial av ngn sort. Det skall bromsa vinden men inte ljudet. Fråga chefen om du får låna lite i en kudde. Trådlöst spelar ingen roll om inte ljudkvaliteten förbättras. Övriga ljud handlar bara om ljudnivåer in eller ut.

    Gilla

    • Tony skriver:

      akvariefilter?

      Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Det blåste – som alltid – rätt hårt. Men det är ingen ursäkt för ett dåligt ljud. Lägger dina tips på minnet. Förbereder just nu med en inspelning i två ljudupptagare och tre mikrofoner, två av dem maximalt dämpade i Zoom H6. Filtervadd har jag i parti och minut. Ska testa snart.

      Fina råd. Lösningen kryper närmare… 😉

      Gilla

  2. Tony skriver:

    Kan man tänka sig att testa ljudupptagning utan cykel en (blåsig) dag? Visserligen får du inte med fartvind etc. men det är lättare att testa olika nivåer och inställningar . Speciellt växla mellan dem under filmning. Kanske med medhörning utan att kablarna fastnar i dreven. Katterna kan du väl hänga utanför fönstret en blåsig dag och testa.

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Kloka råd. Ska faktiskt testa en del prylar utan cykel. Hela mitt liv är nu ett enda stort test. Hojade ner till Långe Jan i dag med mikrofonerna i färgglada skumgummideadcats. Troligen fiasko, nån av dem – eller båda – har legat och gnagt mot nåt vid varje tramptag. Men man får inte ge sig. Ska kolla in marknaden på sladdlöst nu. Kostade förmögenheter för några år sen men tror priserna sjunkit som gråstenar i sötvatten. Jag SKA få fram det bästa ljudet! 😉

      Gilla

  3. Tony skriver:

    Tog på mig mina bästa Bilsom skyddskåpor för att verkligen kunna koncentrera mig på att se ljudtestet. Fantastiskt resultat! Inte en vindpuff eller störande ljud alls. För att citera Farbror Barbro. ”Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet”.

    Allvarligt…. det blir att jobba mer vid mixerbordet eller kan du mixa kanalerna i H6?
    Saknade däckljudet/trampljudet. Men ett prov med rätt cykel kommer säkert. Färre ”mekaniska ljud” från cykeln om myggan är på bröstet? Upplevde ljudnivåerna olika på personbil/lastbil Framför allt tyckte jag dubbdäckljudet precis vid omkörning togs upp för tydligt.Kanske för att bägge mickarna tillsammans ger en högre nivå.

    Det blir en balansgång mellan mickarna. Personligen tycker jag att det man ser i bild bör speglas av en högre ljudnivå än vad som kommer bakifrån..Speglar verkligheten då våra öron är riktade framåt. (vingmutter) Vem har inte överraskats av en omkörande bil för att ha hört den sent?

    Det är också en balansgång i tid hur länge ljudet återges före o efter en omkörning.Att vi fortfarande kan se bilen på filmen betyder inte att vi måste höra den.
    Den dagen det är mycket trafik på din cykeltur kan det bli hörselkåpor på igen. Om inte elbilarna invaderar Öland förstås./ Ljudlösa hälsningar Tony

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Mange tack för detaljerad recension. Den underlättar (eventuell) utveckling. 😉

      Om vi tar det ifrån början:
      Ljuden i denna snutt är helt opåverkade. I kommande version ska jag korrigera nivåerna dem emellan. Förvånas över att du tycker ljuden bakifrån är för låga. Jag tycker tvärt om. Jag kan alltså tänka mig att sänka nivån för bakifrånkommande trafik med ett enda litet penndrag i redigeringsprogrammet. Mixar inte i H6 men en snabb och enkel påverkansmöjlighet är att slå till PAD, en knapp på H6 som drar ned upptagningsstyrkan med 20 procent. Den möjligheten finns på alla ”extra, fyra spår”. Kan tänka mig att den skulle passa för mikrofonen på ryggen, den som tar upp bakifrånkommande ljud onödigt högt i mina öron – och tvärt om i dina. Här finns nog en skillnad i upplevelsen mellan cyklande och icke cyklande människor. Som cyklist på Ölands kostigar med en förfärlig sommartrafik är man alltid på helspänn vad gäller trafiken bakifrån. Misstänker att öronen till slut kommer att vrida sig om ett halvt varv så att man till slut hör bättre bakåt än framåt. Det lär kallas evolution…

      En annan aspekt att ta med i beräkningen – eller kanske strunta i – är vinden. På slutet av filmen blir jag omkörd av två större lastbilar. Dem hör man 20 sekunder innan de är framme vid mig. Orsak: Medvind. Hade de kommit framifrån – i motvind – hade de inte hörts förrän kanske tio sekunder före mötet med mig.

      Tramp- och pedalljud hörs för svagt, precis som du påpekar. Orsaken är att jag har mikrofonerna högt upp på bröst och rygg – av rent praktiska skäl. Med alla sladdar och mikar och reglage känner jag mig som en cyklande trådrulle. Båda mikrofonerna ska sänkas för att få mer ljud av bentrampet och kedjans eviga vinande. Det blir nog bra när jag tar till racern endera dagen. Det är då för väl att GoPro-kameran går att starta, stänga av och plåta med medelst röstkommandon – även om man ibland måste skrika så folk vänder sig om och undrar när man blev utsläppt.

      Ska göra en ny snutt av samma cykeltur där jag också använder ”vissa delar” av kamerans ljud. Då blir det tre ljudspår. Då ska jag också försöka minska, respektive höja nivån i den av mickarna där ljudet har minst vindgenomslag. De är ju det allra största problemet, speciellt här på vindarnas ö i en fläktande sport som cykel. Man har med andra ord allt emot sig. Men kampen går vidare.

      Ljudliga cyklisthälsningar

      Gilla

      • Tony skriver:

        Vet inte om jag tyckte det var för lågt ljud bakifrån. Tanken var att det bör vara lägre. Mickarna antar jag är 360gradare. Någon riktmikrofon kanske ändrar ljudbilden? Filter i H6?

        Gilla

        • degerhamn2 skriver:

          Ok. Ja, 360-gradare. En viss riktverkan tror jag min revolutionerande ”gubbstrutmikrofon” kommer att få…
          Filter känner jag inte till i H6 – om inte PAD kan räknas som filter? Jag vet inte ens vad ett filter i en bandare gör!

          Gilla

        • Tony skriver:

          Low cut filter t.ex sidan 78. Frågan är om det blir bättre ljud med flera mickar. Man kanske får fler källor med oönskade ljud bara. Hur stor är skillnaden mellan kanalerna om du bara använder den ena?

          Gilla

        • degerhamn2 skriver:

          Sidan 78… *s*
          Jag tycker två mickar ger en mycket fylligare ljudbild. En kanal blir ungefär som en varmkorv utan senap och ketchup.
          Ska testa filtrering framöver. Lika bra att bygga om lägenheten till ljudlabb.
          Har du nån åsikt om ”brusreducering utomhus”? Jag tycker den processen bara ”dödar”. Ute vill man ju ha lite atmosfärljud. Inomhus funkar det däremot mumma.

          Gilla

        • Tony skriver:

          Jag har ett ”filter” på stereon som man kan säga dödar musikupplevelsen. Variabel upp till 10 kHz. Det blir kanske nåt liknande med H6- filtret. finessen är väl annars att kunna göra det vid speciella frekvenser och med bestämd styrka.
          Det är säkert fylligare med två mickar, men inbillar mig att det blir mer rattande mellan kanalerna och nivåjusteringar för att anpassa ljudet till bilden.

          Jag har ingen som helst åsikt då jag inte har kunskapen i frågan. Men ibland säger man skit in = skit ut. Frågan är vilka justeringar på ljudet du kan göra i efterhand?

          Kan tänka mig en 360-gradare på hjälmen (atmosfärljud på lägre nivå, PAD?) och
          2 riktade, fram o bak som mixas in vid behov.
          Du kan också testa 2 mickar jämte varandra- en med low cut filter och jämföra. Micken på ryggen borde vara den som är mest skyddad och ge det renaste ljudet.
          Har du proppar i öronen för medhörning? Det är bara fortsätta testa för bästa resultat.
          Till slut kommer du säkert fram till en grundinställning för mickarna som är OK
          .Får han bara ordning på katterna så…

          Gilla

        • degerhamn2 skriver:

          Skit in skit ut gäller alltid vid ljud – och fotografering. Det kommer man aldrig ifrån. I dag testar jag två mickar, rygg/bröst, båda med 98Hz lowcut och båda med General limiter. Har inte en susning om vad som kommer att hända, men det gör saken mera spännande. Jag får testa hårt ett tag, snart kommer de fantastiska resultaten… 😉

          Nej, har ingen medhörning. Tror inte jag pallar med flera sladdar och reglage än jag har. Man får tänka lite på säkerheten också.

          Kattorna ska i dag slås in i andra kattor – av skumgummi. 😉

          Gilla

        • Tony skriver:

          Frågan var, Skillnaden mellan kanalerna, fram -bak, inte skillnaden mellan en och två kanaler. Kan man höra någon skillnad på renhet eller vindgenomslag m.m.

          Gilla

        • degerhamn2 skriver:

          Den på ryggen är i allmänhet något lite mindre känslig för vindgenomslag. Men ytterst lite, vilket förvånar. Däremot kommer genomslagen nästan alltid senare än i micken på bröstet. Fattar inte varför.

          Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Annonser
%d bloggare gillar detta: