Först asfalterar man vägen. Sen gräver man av den för att lägga kabel till befintlig transformator – eller vad det nu är. Så går det till vid Södra bruket. På andra ställen lägger man – sannolikt – kabeln först och asfalterar sen…
Det gäller att alltid ha jobb, att vårda sina ”hål”. Det kände redan Gus Holger till. Se honom här vid 44:00 i minnesvärda sketchen ”Hålet”.
Helt klart är det mycket bättre att asfaltera först. Oftast färgmarkerar man innan grävning var det skall grävas. Markeringar på grus har en benägenhet att ”lösas upp” och försvinna innan grävskopan sätter tänderna i backen. Har sedan asfaltläggaren hunnit före så finns det absolut ingen markering kvar. Var skall man då gräva så kabeln inte hamnar fel?
GillaGilla
Varför inte göra ett annat slags markering än med regn- och väderkänslig sprejfärg? Den lagade asfalten blir tyvärr aldrig vad den en gång var…
GillaGilla
Gick du på den lätta, som vi brukar säga!!
GillaGilla
Tydligen! Med Tony och teknik vet man aldrig… 😉
GillaGilla
Suck!
Inte för att det är någon tröst, men det fungerar likadant här.
Om man har tur så återställer de sedan till det ursprungliga (fina) skicket.
Eller så får man vänta 10-15 år tills det ska asfalteras nästa gång.
Och sedan upprepas samma procedur.
– Åh så fint det blev när de asfalterade den långa gång och cykelbanan.
Tre månader senare:
– Men va ända in i ….. ska de gräva upp för fiber nu?
”Vårda sina hål”!
GillaGilla
Det verkar som om både moral och tankeförmåga är okända begrepp för många aktörer i dag. IP Only har sågat upp byarna här nere på södra ön. De meterbreda gapen fylldes med grus. Gruset sjunker ihop mer och mer och nu börjar vissa gap bli farliga. Kommer man med racerhoj kan ingreppen bli den direkta orsaken till vurpa. Har mejlat detta företag tre gånger. De två första gångerna frågade jag när man ska lägga igen gapen. Fick omedelbara automatsvar i stil med ”så snart vi kan ska vi besvara din fråga”. Det gör de inte men har mage att skicka mig enkät om hur jag tycker bolaget uppför sig mot sina kunder. Jag fyller inte i den men mejlar bolaget att jag sågar det längs med fotsulorna: ”Ni slår alla rekord i feghet. Man får bara autosvar – och till råga på eländet har ni mage att fråga om jag vill svara på en enkät. Ni kan fylla i själva: Bottenbetyg i alla kategorier.”
Då kommer detta svar:
”Hej Staffan, Tack för ditt mejl! Vi får be så hemskt mycket om ursäkt över att ditt ärende har dröjt. Ett påminnelsemejl är ivägskickat till ansvariga där vi ber dem att kika på detta ärende omgående. Önskar dig en trevlig dag! Med vänlig hälsning Alicia Kundservice.”
Det mejlet fick jag 4 juni…
GillaGillad av 1 person