Det ”något” som vi ser vid horisonten är vindkraftsparken Utgrunden. Parken ska rivas. Vid snurran längst till höger ser vi en kran. Du som fotograferar lägger förstås märke till de två bildernas olika färgtemperaturer. Denna bild är tagen mitt på dagen, bilden nedan på kvällen.
Rivningen skulle ha gjorts redan förra sommaren men blev av okänd anledning inte av förrän nu. Parken består/bestod av sju snurror. Läs ägaren Vattenkrafts syn på rivningen här.
Jodå, rutten låg på marinetraffic. Rundade hela Hanöbukten. Såg ut som de ville ha ”land i sikte”. Hade nog ett vykort från Södertälje, att jämföra med, så att de skulle komma rätt.
Tycker det är lie konstigt att navigering / manövrering till sjöss inte utvecklats mer med digitala sjökort och GPS. Ligger man på en kurs i 14 knop mot ett grund på 3 meters djup och har ett djupgående på 6 meter så….
En tanke slog mig just; Varför finns alle’n just där?
GillaGilla
lie= lite
Eller så är det dialekt.
GillaGilla
Kan också vara synonym för ”enkel slåttermaskin”.
GillaGilla
Det är MYCKET märkligt att marin manövrering inte utvecklats mer. Låt oss jämföra med försöken med självgående bilar, lastbilar. Där har du en omgivning som ändrar sig i stort sett varje sekund. Du har en tät trafik med både ”normala”, ”heltokiga”, narkotikapåverkade, småfulla och aspackade förare. Du har en skog av skyltar och annan info. Trots det har man kommit långt och jag tror säkert att självkörande bilar skulle gå att sätta på banan redan i dag – men de mentala hindren är för stora.
Till sjöss är det ”lugna gatan”, om jag får använda den benämningen… Grund ligger där de ligger, vattendjupen är i stort sett fasta och runtomtrafiken är oftast minimal. Självgående lastfartygstrafik borde funka lätt som en plätt. Med en enkel knapptryckning trycker den ende besättningsmannen – kaptenen – in rutten Rotterdam-Havanna, debarkerar och ser skeppet glida iväg mot Kuba. Vad kaptenen sedan gör står skrivet i stjärnorna. Kanske åker han in till Rotterdams centrum och ser filmen ”Spökskeppet”, eller så åker han till arbetsförmedlingen…
GillaGilla
Varför allén just där?
Ingen aning. Nån som vet?
GillaGilla
Som det ser ut står kranen på grundet. På stödbenen vill säga.
En egenskap som Makassar Highway kunde ha användning av där den står på grund utanför Valdemarsvik. Den skulle till Södertälje. Efter Bornholm tar den först sikte på Sölvesborg,FEL! Turistar i Hanöbukten för att sedan runda Öland. Ändrar kurs efter norra udden och styr mot Valdemarsvik, FEL IGEN! Snacka om snedseglare.
När införs alkolås på sjön? Annars kan man tro det är en test av obemannade fartyg.
Även den som inte fotograferar borde lägga märke till skillnaden i färgtemperatur på bilderna. Hur är det då med badtemperaturen ?
Åkte genom alle’n mot Albrunna i veckan. Det blir en kännbar förlust när den försvinner.
Högstubbarna verkar dyka upp även på fastlandet.
GillaGilla
Jaså, Öland har haft så fint besök!? Intressant att läsa dina reaktioner om allén.
Om badtemperaturen har jag hört allt mellan 20 och 22, vilket förvånar. I denna ökenhetta trodde jag man kunde koka ägg i Kalmarsund.
Din beskrivning av snedseglarens rutt låter som ett aprilskämt. Har du kunnat se den på marinetrafic? Kanske kan Länkarna vara en räddning. Packade styrmän och kaptener till sjöss är tragiskt men ännu värre är att de dyker upp även inom passagerarflyget. Det var inte länge sen man tog en påstruken kapten på väg att borda sin Airbus…
Högstubbarna är tydligen här för att stanna… Bloggens läsare har sagt sitt om dem. 😉
GillaGilla