redaktionell samling i cykelparadis

Hela kulturorganets redaktion har legat på mentalt och fysiskt träningsläger på Bornholm, något vi berättar om i ett antal kommande inlägg. Programmet har varit stenhårt: Yoga, Jujutsu, ”livsstilskorrigeringar med indiske professorn Abman Zoan Curtu” och krävande cykling på den hårt kuperade ön. Vi passade naturligtvis också på att heja fram vår egen Sune Flisa i tävlingen Bornholm rundt på cykel. Vårt empatiska och kamratliga stöd gav beräknad effekt. Sune segrade överlägset i det 103 kilometer långa rundloppet.

Sune hade det goda omdömet att tända en redig Havanna på upploppet och som ett ”rökpuffande ånglok” bryta målsnöret till danska ovationer och senare tal av Sören Pedersen, borgmästare i Nexö. Det var 23:e året i rad som denna krävande tävling genomfördes och segertiden blev unikt fina 1 timme 46 minuter 43 sekunder. Tvåa blev kulturorganets framtidssatsning Alice Asterisk-Danielsson-Puttman, som väckte medial uppmärksamhet i sin kritstrecksrandiga fartbikini med logon alvarsamt2 i guldfärg på hjälmen. Trea blev inte helt oväntat vår tidigare MMA-atlet Ingvar-Charm-Knubbendorpf, som trots svår huvudvärk och otäck dimsyn lyckades hitta målet genom att fråga sig fram på dålig danska. Bäste dansk blev Peder Pedersen som var över timmen efter Sune och näst bäste dansk blev Ole Pedersen som saggade i mål nästan två timmar efter Peder Pedersen. 1 654 Pedersen och 14 567 andra cyklister från hela världen startade i loppet, som i tidningen Bornholm News beskrivs som ”det folkliga och internationella genombrottet för cyklisten, publicisten och narcissisten Sune Flisa.”

Redaktionen cyklade dagligen många mil på det vackra och starkt kuperade Bornholm, och alla förundrades vi över hur smart cykelbanorna är dragna. De finns utmed alla vägar – nästan. Ibland är de bara 70-80 centimeter breda – med de finns! I vissa samhällen är extremt breda brunröda cykelbanor dragna på båda sidor av vägen – som går som en liten smal tarm mellan cykelbanorna. Tanken är – vad vi förstår – att cyklisterna har företräde i allt och att bilisterna måste bromsa och styra undan för att kunna möta andra bilister, till cyklisternas fromma. En genial tanke.

Cyklisterna skyddas i alla sammanhang. Här är ena väghalvan avstängd för underhållsarbete. Cyklisterna behöver inte stanna för det röda ljuset, utan de kan lugnt cykla in i den ”korridor” som är gjord för dem i mitten av vägbanan. Och allt är väl skyltat, förstås.

Bornholm är ungefär 4 x 3 mil stor. Den är Ölands motsats; det går upp och ned hela tiden. Vägen runt är 103 kilometer lång. På ön finns 235 kilometer cykelled. På fotot nedan ser du en tre meter bred cykelbana till vänster. Men även på andra sidan vägen finns en cykelbana, icke så bred som den till vänster men ändå! Det märks tydligt att danskarna är födda cyklister. Antalet trampare är mycket större än hemma på Öland. Alla cyklar. Hela skolklasser cyklar. Hela föreningar cyklar. Vänner cyklar. Familjer cyklar. Klubbar cyklar. Hela skolor cyklar. Små 3-åringar kommer sjavande i skrämmande hastigheter, extremt disciplinerade. De kan cykla i sömnen. I Sverige verkar få 7-åringar veta vilken sida man ska cykla eller gå på.

Cykelbanor på båda sidor av vägen mellan Tejn och Allinge. Allt är förstås väl skyltat.

Vi har flera gånger blivit omcyklade av 80-åriga damer som pinnat på i runt 25 kilometer i timmen. Med stor möda har vi cyklat ikapp dessa fartfantomer för att belåtet kunna konstatera: elcykelfuskis! Men icke. De hojar vidare i denna hastighet till synes hur långt och hur länge som helst – på vanliga, icke eldrivna hojar. Dessa seniga gråpanterdamer imponerar. Vilken underbart framfusig stil! Och vilka muskler, vilken fysik. Alla på Bornholm cyklar snabbt. Man har hypermoderna hojar, ofta typ ”korsning mellan racer och mountainbike” med massor av växlar och enorma däck. Under vår Bornholmsvistelse har vi hittills inte sett en enda vuxencykel av ”klassisk typ” med bara 5-7 växlar.

Apropå inte sett… Under våra många mils cyklande har vi inte sett ett enda uppsågat, grusfyllt icke asfalterat parti efter fiberdragning. I många byar är ”många tiotals uppsågningar” gjorda – och alla är igenlagda och asfalterade. Under våra tio dagar på Bornholm har vi faktiskt bara sett en enda liten skada i en cykelväg. En enda, stor som en apelsin!

Hundratals uppsågningar för fiber är alla igenlagda och asfalterade och därmed inte längre farliga för cyklister. I Danmark har entreprenören råd med det, men inte i Sverige där vissa bolag utan framtid beklagar sig, ojar sig, skyller på allt utan hänsyn till folkvett och egna skyldigheter…

Det som inte finns på Öland finns på Bornholm: Vettig information för cyklister. Man behöver ingen karta på Bornholm, tack vare stora informativa skyltar vet man alltid var man är. Det är skillnad mot Öland där man lockas in på leder för att helt plötsligt stå öga mot öga med en stenmur tvärs över leden. På Bornholm lever cyklisten ett enkelt liv – alltid i vetskap om var hen är.

 

 


 

Märkt , , , ,

2 tankar om “redaktionell samling i cykelparadis

  1. Anonym skriver:

    Fantastiskt fint reportage från vårt grann-och broderfolk. En fröjd att ta del av det mtp upplägg, bilder, texternas variation och spänsten i den inbördes relation.
    Bornholm är en ö i Östersjön som en del andra med en framsynt cykelkultur som väl matchar aspekter som folkhälsa och miljö. Det som är härligt med denna kultur är att det är så självklart och har så varit under lång tid. Man hittar detta också i Nederländerna, som förvisso är ett till ytan litet land med hög folktäthet men som har samma genuina inställning till cykelverksamheten. Här kan man finna cykelvägar med skyltar som visar: – Amsterdam 57km, Rotterdam 83km etc. Ett landsomfattande när för cyklister.
    Vi kan tänka oss att på södra Öland hitta vägmärken på cykelbanorna som visar: – Borgholm 67km och Löttorp 125km. Då är vi lite i närheten av Bornholms nivåer.
    Reportaget från Bornholm visar att det är praktiskt möjligt, om viljan finns. Det är bara att dra upp nya cykelvägar,asfaltera och montera vägvisare och skyltar. Ett rejält uppsving för hela landskapet tror vi att det skulle bli och så mycket mer glädje. En speciell fil över bron för cykel måste också till, naturligtvis, eller någon annan brotransport.
    I väntan på detta stöter och blöter vi murhinder och annat viktigt som förhindrar en utveckling och som vi anser hör det förgångna till.
    Precis som kulturorganet bör många fler bege sig till Bornholm och Nederländerna och njuta av den härliga cykelkulturen och dom en liten uppmjukning besöka grannöarna Gotland och Hven och där på plats se vad dessa broderöar kan erbjuda oss i konsten att becykla en Ö.
    Framöver kan vi konstatera att nästa vecka bjuder på härligt cykelväder. Svaga medvindar, växlande sol och ca tjugo grader, drygt.
    Vem kan sitta still, som gamla stofiler vill då man cyklar på leden intill!
    Hilsen/

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Så uppiggande och välgörande att läsa dina frustande och roade meningar om allt som har med hojen och Öland att göra. Ett ord snor jag rakt av: becykla. Genialiskt!

      Att cyklandet har en lång tradition i Danmark, Holland och en del andra länder känner vi till – och kan dra nytta av. Vi har långt kvar till dansk cykelkultur, men vi har ännu längre till ”vettig information”. Vi saknar den i många branscher, mycket beroende på att många tror att det ”bara är att informera”. Men så enkelt är det inte. Att informera är en svår konst som tar tid att lära, eftersom svårigheten är att hitta ”bottensatsen” och se med andras ögon och helt bortse från egna kunskaper, eget vetande.

      – Det här förstår väl vilken idiot som helst. Om det behöver vi väl inte berätta om, är en vanlig missuppfattning. Men vet man inte ens åt vilket håll söder ligger uppskattar man minsta hint. Och det har man fattat på Bornholm. På leden mellan Södra bruket och Grönhögen finns inte en skylt, inte en avståndsupplysning, inte något mer än en gul blaffa med ordet ”Ölandsleden”. Vad säger den? Och vart leder den? Jo, rakt in i en stenmur. Det är förbanne mig skandal att man börjat bygga leden innan man träffat juridiskt korrekta avtal med alla markägare. En markägare ska inte tvingas ge efter för nåt slags ”luddigt grupptryck”. Nu ligger flera kilometer cykelled oanvänd och obrukbar. Det är lätt att sätta sprätt på andras pengar…

      Det gläder kulturorganet att du som vi inser att det måste till nåt slags fast överfart för cyklister. Att tvingas ta till cykelfärjan är lika med ”att aldrig få riktig snurr på becyklingen av Öland”. Men cykeltänket mellan Öland och Bornholm skiljer sig åt. Jag tror nästan att man på Bornholm skulle välja att släppa över cyklisterna på bron och låta bilisterna ta färjan! 😉

      Du har utlovat prima cykelväder. Jag tar dig på orden. Det blir alltså dags att börja trampa racerhojen…

      becyklande hälsningar

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: