dålig kondis?

Det kommer rapporter om att varannan vuxen svensk har så dålig kondition att hen inte kan gå snabbt i mer än tio minuter utan att behöva ta paus.

Som tidigare idrottstokig har jag ett förslag: Sluta gå, sluta spring. Att gå är trist, att löpa sliter på fötter, höfter och knän. Jag var ”löptokig” som ung men säger ändå: Ingen över 25 ska springa!

Cykeln gör att du ser mycket på kort tid och motionen är mjuk. Därför är cykling idealiskt för överviktiga och äldre. Dessutom kan du cykla på olika sätt, på olika cyklar. Du kan speeda på racer, cykellufsa på klassiker, fara fram som en pil över stock och sten i skogen på en mountainbike. Och du kan hoja elcykel, som ger precis lika bra motion som en vanlig hoj – om du bara tar i. På en elmaskin hinner man dessutom se ännu mer än på en icke-elcykel. Har man svårt med balansen finns trehjulingar. Och gillar man sällskap finns tandemmodeller.

Kombinerar du cykling med nån ”speedidrott”, exempelvis boxning eller pingis, kommer du snart i toppform. Skippa allt som sliter, som skivstång och alla slags tyngder. Sådana pryttlar gör dig visserligen stark, men ack så långsam. För mig är det mycket viktigare att vara kvick än stark.

Vi har nu nästan en hel cykelled mellan Degerhamn och Grönhögen. Jag använder den i stort sett varje dag. Men jag är helt ensam. Jag undrar ofta var alla andra människor är. Det kan gå veckor utan att se en enda cyklist. De senaste 20 timmarna på leden har jag bara mött tre andra cyklister. Tre!

Rätt klädd cyklar du helt problemfritt ned till + 0,5 grader i vilket väder som helst. Säsongen kan fortfarande vara lång… Kolla i garage och källare. Kanske hittar du nån gammal Fram, Monark eller Crescent att få liv i?

Om så är får den garanterat liv i dig.

Hallå! Var är alla cyklister? Under mina 20 senaste timmar på leden mellan Södra Möckleby och Grönhögen har jag bara mött tre andra pedalister.

 


 

Märkt ,

6 tankar om “dålig kondis?

  1. Torbjörn skriver:

    Ja, det är märkligt att befolkningen, 18-72 år, har skaffat sig en så låg uthållighet. Iallmänna ordalag verkar det som att vi tränar som aldrig förr, men det är nog ännu mer polariserat än tidigare. Vissa tränar mer och vissa rör sig ännu mindre, men att det på tjugo år förändrats från 25% till nästan 50% av befolkningen det är oroväckande.
    Ett sätt att bemöta det, och hjälpa till att ställa om atlantångaren, är just det som kulturbloggen här gör. Informera, driva på och ge råd och tips på enkla och tillgängliga aktiviteter som cykling tex.

    Den bästa motionen är ju den som blir av. Trösklarna skall göras så låga som möjligt och det skall vara roligt att ge sig ut på något och då gärna tillsammans med någon likasinnad. Gemenskapen blir till glädje och tvång. Man sviker inte något/någon man gillar och förbundit sig med.
    Därför gillar vi inte att det skrives att vandring/promanad är tråkigt. Det är hur kul som helst!
    Det är lättillgängligt, socialt och ger en hel del av serotonintillskott. Serotonin är ju kroppens eget lyckohormon bla.

    Styrketräning med vikter är en alldeles utmärkt motionsform, tycker vi, som ger en allmän styrka för förbättra kroppskännedom och vara skadeförebyggande. Den skall naturligtvis vara väl anpassad till ens egna föresättningar. Långt upp i åldrarna är det lämpligt att styrketräna. Det har visat på bättre balans och ett aktivare liv.
    En starkare muskel är en snabbare muskel! Se på de snabbaste löparna i världen.

    En av de absolut trevligaste motionsformerna som vi utövar är definitivt cykling på cykel. Utomhus i den friaste natur vi har. Man kan lätt höja pulsen, om man vill, och få till en bra aerob träning. Man kan cykla i grupp på de nya och finaste cykelvägar som finns och kommer att, på södra Öland. Skön motvind på kinden och solen i ryggen ger alldeles utmärkt träning. Här har samtliga inblandade i färdigställandet av cykelleden Fyr-Fyr på Öland ett ansvar. Att känna att man gör något bra för samhället och individers välbefinnande är en starkoch skön känsla att ha med sig. Ord från en körledare.

    Den bästa motionen/träningen är den som blir av! Om man är någorlunda pedagogiskt inriktad och känner att det här är ingen bra utveckling för folket. Det går åt fel håll. Hur gör man för att vända hela paketet och få till stånd denna rörelseglädje, kollektiv och individuell, så att så många som möjligt kan sugas in i gemenskapen?
    Det är roligt att röra på sig. Hela människan är byggd för fysisk aktivitet. De goda funktionerna utvecklas av den kroppsliga rörelsen, och de negativa motas upp. Vi tror på information, opinion, komma igång lätt, vi gör det tillsammans och en viss form av organisation.
    Alvarsamt2 gör här en stor insats genom att dels ta upp det och att ge personliga erfarenheter av det goda i verksamheten. Måtte ni aldrig förtröttas.
    Hilsen/

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Kul svar. Mitt blir måste av tidsskäl bli kort:

      Att gå som träningsmetod är så trist att man somnar. Att spankulera, flanera eller gå i sällskap för umgängets skull är naturligtvis något helt annat. Löpning slet på mig, och gör det med säkerhet även på andra. En fot- och en knäoperation blev priset. När jag kastade skivstången blev min vänster ”snabbare än kobran”. 😉

      Jämförelsen med sprintermonstren haltar. De är fullproppade med ”medel” ända upp till öronen och tränar dagarna i ända. För så kallat ”vanligt folk” är jag helt övertygad om att skivstång och vikter gör dig långsam – men stark. Det är bara att välja. 😉

      snabbhälsning

      PS. Redaktionen kommer aldrig att förtröttas. Aldrig!

      Gilla

  2. Ylva Olofsson skriver:

    De kanske kör i samma riktning som du? 😉

    Gilla

  3. KristinaF. Nedra Segerstad skriver:

    Staffan, du lever verkligen upp till dina goda råd. Jag tittar på dina cykelfilmer då och då. Det ger ju inte mig någon kondis förstås.

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Roligt att höra. (Varför säger man så när man läser? Borde väl skrivas: Roligt att se! ;)).
      Jo då. Du får kondis av att se cykelfilmerna, ity de i längden kommer att påverka dig så att du cyklar allt mer…

      hälsningar till er båda

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: