södra Öland dör

Murens västra ände där cykelleden är tänkt att smita förbi.

”Om 15 år kommer den här delen av Öland att falla ihop som ett korthus.” Det säger Claes Elmin, Grönhögen, i Ölandsbladet 22 november.

Claes menar att varje litet beslut spelar stor roll för hur framtiden på södra Öland ska bli. Som exempel på ett sådant litet beslut nämner han dragningen av cykelleden Fyr till fyr.

”_ _ _ det är alldeles tokigt att riksantikvarien och Statens Fastighetsverk säjer nej till att dra leden söder om Karl X mur”, säger Claes Elmin.

Claes har gjort en enkät och frågat människor i området. Han kallar den ”Vad tycker folket?” 100 personer har hittills svarat och ingen av dem störs av cykelleden.

Kulturorganet instämmer i folkets svar – och håller med Claes Elmin i hans farhågor om södra Ölands eventuella framtid. Vi har sedan länge förundrats över nejmyndigheternas självgoda framfart, verkens Stockholmsperspektiv och de lokala politikernas handlingsförlamning.

Allan von Kompost
chefredaktör

 

 


 

Märkt , ,

4 tankar om “södra Öland dör

  1. Tony skriver:

    Om projektet Fyr till Fyr faller med sträckningen söder om muren , då är det inte för att det inte blir en cykelled mellan muren och sjön. Det räcker med att titta på KAP- bilden för att förstå varför. Oavsett vem eller varför muren anlades så är den och miljön runt den del i varför området besöks idag. Om det är någon plats där leden inte skall dras är det väl där! Att man inte skulle kunna använda ”centralvägen” som cykelled ner till fyren och samtidigt göra avstickare från den utan att behöva asfaltera verkar ”bekvämt” i överkant. Nu fattas det bara en ”räknestation” för antalet cyklister på leden.

    Nu när sträckan Södra Bruket- Grönhögen dokumenterats grundligt, är frågan hur det står till med övriga delar av Fyr till fyr? Är det skyltat lika dåligt? Är det bara asfalt till underlag? Nyttjar man allmän väg? Planskilda korsningar m.m.

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Jag cyklar ofta förbi muren och ibland är jag nere vid dess västra ände. Då ser jag förvånansvärt få människor. Mycket få. Man stannar vid parkeringen där vägen går genom muren, går 30 meter hit och dit, tar en bild och åker igen. Jag har också gått utmed flera murar ned mot Kalmarsund och aldrig mött eller sett en människa – mitt i sommaren. I mina ögon skulle en mur inte störa detta ganska slätstrukna och enformiga område. (Ja, skäll ut mig, bara!) 😉

      Vad gäller spurten ned mot fyren – från färisten – vet jag inte hur projektledningen tänker och tycker. Personligen cyklar jag gärna på den existerande vägen. Den är smal men trafiken är – för en gångs skull på Öland – långsam. Ska man som i dag behöva cykla 136:an från Grönhögen ned till Kungsgården förminskas i alla fall min vision av Fyr till fyr-projektet från ”storartat” till ”habilt”. På den vägen kör folk i 90 – 150 knyck.

      Du föreslår en räknestation för att räkna cyklister… Jag kan säga så här: I dag cyklar få ned till fyren. Men ”få” är ett relativt begrepp. Så jag säger så här: I jämförelse med hur många som cyklar till ett mål på Bornholm är antalet cyklister i Ottenby marginellt. Och ökningen kommer inte att bli stor om bristen på info längs leden och på nätet(!) även i fortsättningen ska vara ”extremt amatörmässig” eller ”icke existerande”. Tajma ledens fullbordan med proffsiga filmer på nätet, ordentliga informationshäften i fyrfärg med texter av riktiga skribenter att dela ut gratis redan på svenskt territorium. Men nätet först och främst. Syns man inte där är det rena natta.

      Sen har vi den fatala hämskon Dessi, en konsekvens av cykelförbudet på bron…

      Hur övriga leden funkar har jag dålig pejl på. Den skyltning jag har sett under cykelsvängar långt upp i norr och mellan Långe Jan upp till Färjestaden på södra ön är helkass. Tyvärr har man missat det viktigaste: marknadsföringsbiten. Vad säger nye turistchefen? Han om någon borde kunna stötta ”det projekt som kunde bli Ölands största lyft i nutid”. Tänk att få sätta sprätt på 67 miljoner Gurra! 😉

      Gilla

      • Tony skriver:

        Kan tydligt se framför mig hur man fotograferar muren när man läser ditt inledande stycke. Har man inte tagit den bilden och en på Långe Jan från parkeringen har man inte varit där.Så har det alltid varit. Men det gäller bilturisten!
        Cykelturist är ngt helt annat. Ofta är väl själva turen överordnad målet. Som en cykelfilm på alvarsamt2. Skillnaden kan vara att man inte bor och äter ”hemma”. Nya platser varje dag kanske. Och ambitionen att inte bara cykla en runda.

        Som du säger är marknadsföringen det viktigaste. Har man inte gjort en app inför nästa säsong till telefonen som samlar alla leder, boenden, restauranger, näringsidkare, sevärdheter m.m. som kan tänkas intressera just en cykelturist är det tjänstefel. Och tips från andra inte minst. En aktuell sådan. Väl värd pengarna! Fast då måste man ha torrt på fötterna och verkligen ha ngt att marknadsföra. När du väl nått Långe Jan måste du vända norrut mot…. Långe Erik. Och nya mål på vägen.
        Kanske vägleds man av ”I Staffans hjulspår”

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: