På hoj i regn på led, väg och strand

Att cykla i regn är skönt under alla årstider. Filmen nedan togs i går. Den visar hur du hittar rätt när du kommer söderifrån till Grönhögen och är på väg norrut och vill nå Degerhamnsvägen för vidare färd mot Hammarby och väg 136 vid Bjärby. Turen går förbi Albrunna, genom Södra bruket, förbi Södra Möckleby och ned till Degerhamn…

Jag cyklar här på de delar cykelleden Fyr till fyr tillåter just nu. Senare blir dragningen en annan, exempelvis faller cyklingen på klapperstensstranden bort.

God tur!

 

 

 

 


 

Märkt , , , ,

12 tankar om “På hoj i regn på led, väg och strand

    • degerhamn2 skriver:

      Tack för länken.

      Men jäklar, nu blir jag inte först i världen…

      Gilla

    • Tony skriver:

      Ja det finns ”snillen” överallt. Om videon hade visat på att det fungerade och seglet gett någon drivkraft framåt hade det varit bra. Nu cyklade man med fladdrande segel rakt i vindögat om det ens var någon vind. Vågar inte ens tänka på hur ekipaget skulle reagera om det kom en vindpust från sidan.

      Däremot: Om jag skulle cykla Route 66 skulle jag bygga en trike. En liggcykel med lägre tyndpunkt och en fjädrande ledad mast a la vindsurfing som kan förhindra att ekipaget välter. Frågan är vilket håll som är fördelaktigast att cykla beroende på hur vindarna oftast blåser.

      Gilla

  1. Tony skriver:

    Jag har ett gammalt segel till en vindsurfingbräda liggande. Kan bjuda på det om jag får se redaktören med vriden rygg i vertikalplanet i en tajt kryss. Vill dock avråda till detta.
    Satte riggen på en hembyggd kälke/släde med medar typ isjakt och det gick så in i helvete.
    Segel på cykel? Nja. Ljungströmare nej! Ta elcykeln vetja. Mindre riskfyllt.

    Har du seglat eller sett en Ljungströmare i aktion?

    Gilla

  2. Torbjörn skriver:

    ” I alla väder” hette Friluftsfrämjandets medlemstidning en tid.
    Denna film ger rejält uttryck för detta. I samma andetag; – Det finns inget dåligt väder!
    Härligt att beskåda dessa båda sentenser, och att de håller.

    En behaglig film, go att följa. Dessutom många gånger. Det är inte så sällan som vi har rullat delar av denna sträcka Erik-till-Jan.

    Fragmentarisk är den fortfarande med en del patetiska stopp och tvingande omfattningar på vägen. Samtidigt så ger en del av dessa omvägar stora naturupplevelser.
    Som tex klapperstensfärden nere vid Albrunna strandängar.
    Detta är en av Ölands vackraste minipassager, och som en ouppnåbar dröm hade vi gärna sett att stora delar av cykelleden hade dragits såhär. Detta förstår vi är inte genomförbart.

    Öland är inte bara platt kalkstenslandskap. På en del ställen är det rejäla stigningar.
    Då hade man önskat sig ett par tjugoåriga starka cykelben eller en nedväxlingsmöjlighet till nivå av den svenska styrräntan.
    En möjlighet att tackla den branta backen frän Södra Bruket österöver är att utnyttja de fysikaliska lagar kring det lutande planet och använda en längre sträcka istället.
    Vi har praktiserat att cykla lätt kryssande uppför backen och därmed avdramatisera lutningen. Perfekt för sjuttio-plussare.

    Nu hoppas vi att projektet får nya livsandar. Gärna i takt med att årstiderna framskrider. Att det i god tid innan sommarturisternas ankomst blir klart hela resan. Nyasfalerat och cykelvänligt
    Hilsen/

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Intressanta aspekter. Tack för dem. Kul att du tar upp det rent ”cykeltekniska”, exempelvis att kryssa uppför backe. Detta för tankarna in på segling, en sport som är lika givande som cykling. Har länge tänkt på att förena dessa mina intressen och konstruera ett cykelsegel. Men tiden är knapp för oss med för många intressen. Men OM jag får tid ska jag realisera tanken. Masten i en sele på ryggen, från sadelhöjd och 1,5 meter hög. Bom och modernt segel med genomgående lattor för att få maximalt driv. Skotningen sköts vid midjan i enkel konstruktion. En sådan statisk konstruktion skulle ge kraft på läns, halv vind och lätt kryss. Men om cyklisten vrider ryggen i vertikalplanet kan den nog ge driv även i tajt kryss. Alternativt skulle man kunna bygga den som en ”Ljungströmare” med två segel liggande mot varandra i alla vindar, men särade åt var sitt håll i plattläns. Tankearbetet fortsätter…

      Backar och Öland kopplar nog inte många samman. Men det finns några riktiga kanor på södra ön, exempelvis den du nämner ned till Södra bruket och Strömgatan från Södra Möckleby ned till Degerhamn. Den till Södra bruket brukar jag använda som ”dagsformstestare”. Orkar jag sitta och trampa ända upp på min högväxlade Monark med tio kilos väskor är jag i toppform. Måste jag ställa mig upp bör jag vässa formen inför nästa VM och orkar jag bara halvvägs hur jag än bär mig åt är jag helt ur slag. Det där med dagsform är intressant… Varför orkar jag upp en dag men inte nästa?

      Fyr till fyr, ja… Den som lever får se…

      soliga i regnet

      Gilla

      • Torbjörn skriver:

        Det låtet svårt att kombinera cykel och segel.
        Skridsko och segel har vi hört talas om, och då har man stora ytor att jobba på.

        Cykel och segel! Trafiksäkerheten? Ambitiöst och livsfarligt, tror vi.
        Men vi är också mesar.

        Men det ju klart att hellre lyss till två välpumpade däck, sjungande mot asfalten än att aldrig spänna en båge!
        Hilsen/

        Gilla

        • degerhamn2 skriver:

          Min revolutionerande idé om cykelsegling möts av övervägande negativa attityder. Detta sporrar! Och Tony bjuder på segel. Nu måste jag verkligen realisera mina gamla cykelsegeldrömmar och göra Fyr till fyr på under tre timmar. Jag ska visa världen! Segelvärlden! Cykelvärlden! 😉

          Gillar skarpt din Heidenstamparafras. Även den sporrar till stordåd. Här ska bristas!

          snart-snö-hälsningar

          Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: