Ann Villsund svarar på mejlfråga

AnnVillsundsSvar

Kulturorganets kommentar och frågar:
Tack, Ann.
Ditt svar föder fem följdfrågor.

Det förvånar mig hur kan ni som beställare av projektet nöja er med projektledarens svar under hans information till fullmäktige 23 september, där han säger att ”pengarna förmodligen inte räcker”. Han/ni vet alltså inte om kosingen räcker eller inte räcker. Efter denna – i mina ögon förfärligt bristfälliga – information ställde ni i beställargruppen inte en enda fråga till projektledaren om projektets minst sagt skraltiga fortsättning/framtid. Jag menar att ni som beställare borde ha tagit tillfället i akt för att för en gångs skull ställa krav på korrekt information från projektgruppen så att alla i fullmäktige skulle kunna greppa det instabila läget. I stället slutade hela envägskommunikationen i pinsam förvirring och fortsatt okunskap. Alla i fullmäktige kan ju anses vara beställare av projektet, även om Ölands Kommunalförbund är det rent formellt.
Fråga:
Vilka är de beräknade kostnaderna för sträckorna ”bonusvarvet i Albrunna”, ”Ventlingegluggen”- Grönhögen – muren – Ås – Torngård – Skärlöv? Eller om vi vänder på frågan: Hur många kronor saknas för dessa arbeten?

Ni måste väl ha en något så när realistisk tidsplan för sträckorna ovan. Du skriver att arbetet kommer att fortsätta under 2020. Det är en sak att de fortsätter, men en fortsättning kan som bekant bli hur lång som helst…
Fråga:
När uppskattar beställaren att de tre milen led på södra Öland vi talar om är HELT färdiga? 

När man hör projektledaren lägesinformera ditt fullmäktige får man uppfattningen att de återstående problem i dag är ”muren” och ”myndigheters långsamma agerande i fallet sträckorna i öster”. Det känns märkligt. För att komma till muren måste man ta sig från Grönhögen, där leden i dag slutar vid Golfvägen – en sträcka på mellan två och tre kilometer.
Fråga:
Finns i dag dokumenterad överenskommelse med berörda markägare för denna sträcka, oavsett var leden kommer att gå – från Golfvägen, ned mot hamnen, längs med kusten i Parboäng eller som de gula skyltarna visar i dag: från Golfvägen på eller längs med väg 136?

Vid det av kulturorganet benämnda ”bonusvarvet  i Albrunna” händer absolut ingenting sedan många år tillbaka. Då och då utlovar projektledaren nya datum för nystart, alltid följda av noll aktivitet, noll hopp, noll trovärdighet. Att projektledningen gjorde misstaget att ta för givet att berörda markägare här genast skulle gå med på projektledningens krav blev en hårdsmält läxa för er som beställare. Men äger man mark bestämmer man själv över den, vad än andra vill och tycker. Senaste uppgift i gammelmedier är att jobbet i Albrunna skulle ha återupptagits i september. Nu skriver vi snart november.
Fråga:
Varför inleds inte jobbet i Albrunna som sagts? Vilka är problemen? När kommer jobben igång – på riktigt? 

Svårigheterna med ledens dragning på södra ön är kända sen mycket lång tid, många år. Ändå skriver ni på Ölands Kommunalförbunds hemsida att ALLA återstående sträckor mellan Grönhögen i väster och Skärlöv i öster ska vara avslutade före årsskiftet. Hur kan ni som seriös beställare påstå nåt så oerhört osannolikt? Om man läser ditt svar är ju det påståendet en ren och – medveten(!) – lögn.
Fråga:
Varför ändrade ni inte den texten för länge sen? Och varför ändrar ni den inte nu? Hur länge till ska Ölands Kommunalförbund fortsätta att informera ”avsiktligt fel”?

med hopp om hårda fakta och med vänlig hälsning

Staffan Lagerström


 

 

 

 

Märkt , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: