Leden finns bara som ord…

Kulturorganet har länge hävdat att bygget av cykelleden Fyr till fyr på södra Öland går fasansfullt trögt. Ingen led har anlagts på flera år söder om Kastlösa.

– Vi har stött på en liten nesa på östra ön, säger Henrik Yngvesson, ledamot i Ölands Kommunalförbund.

– Men läget är mycket sämre än så, menar kulturorganets utsände Staffan Lagerström. Det fattas inte mindre än sex delar bara på södra ön på tillsammans mer än tre mil planerad cykelled!

Henrik Yngvesson håller då med.

– Leden är inte färdig. Absolut inte! säger han i denna intervju gjord vid Kraftsamling Sydölands lokal i Södra Möckleby.

De självklara frågorna om ”leden som bara finns som ord” på södra ön består:

  • Finns, som påstås, juridiskt gällande avtal med markägarna för alla återstående bitar? (Kulturorganet har vänt sig till regeringen för att få svar).
  • Hur mycket pengar finns kvar för bygget?
  • Räcker de till de minst tre mil som återstår?
  • Är verkligen allt klart för bygge av leden i Albrunna, Ventlinge, Parboäng, vid muren, runt Kungsgården mot Ås och från Ås till Solberga? (Solberga – Skärlöv får enligt Länsstyrelsen inte användas).
  • Om Länsstyrelsen står på sig i sitt nej till Skärlöv – Solberga… Vad händer då? Finns alternativ sträckning?
  • När kan lederna på södra ön bli färdiga?

Ingen tycks kunna eller vilja ge korrekta svar på kulturorganets frågor. Ingen politiker tycks ställa de frågor vi ställer till beställaren av leden. Varken förbundschef eller vice förbundschef i beställaren Ölands Kommunalförbund svarar på kulturorganets mejl. Styrgruppen lär ha haft möte men säger inte flasklock. Inget gammelmedia hänger på. Tystnad råder. Det är så makten på södra Öland vill ha det. Men inte kulturorganet.

Fortsättning följer…

Intervjun med Ulf Kyrling, projektledare för Kraftsamling Sydöland, om cykelledens krackelering ser du nedan.

Ann Willsund är biträdande förbundschef på Ölands Kommunalförbund. Intervju med henne nedtill.

kartaKarta över södra Öland. Streckad linje är tänkt cykelled. Från Skärlöv i öster till Grönhögen i väster finns den inte. Från Grönhögen till Degerhamn-Södra Möckleby finns den men med avbrott i Ventlinge och Albrunna. Hur och var leden går fram från Degerhamn och norrut vet inte kulturorganet, men vi fruktar att den ska gå på Degerhamnsvägen till Bjärby. Om så blir fallet är den naturliga frågan: Hur kan den kallas cykelled?

Tidigare rapporter om ledens utveckling på södra ön kan du läsa här:
Fyr till fyr – rapport I
Fyr till fyr – rapport II
Fyr till fyr – rapport III

Ås Camping – Grönhögen kan du cykla i filmen nedan

Skärlöv – Ås Camping kan du cykla i filmen nedan


 

9 tankar om “Leden finns bara som ord…

  1. […] Här gick leden upp för fem år sen. Och här går den upp ännu  i dag, trots att den inte ska gå här. På stället marsch i fem år. 200 meter härifrån håller man nu på med ”bonus-slingan”, en extrarunda vars kostnad per meter torde bli ledens överlägset största. Kanske ett världsrekord? Vill du se tre videosnuttar med personer som har olika ansvar och förhållningssätt till leden kan du klicka här. […]

    Gilla

  2. moekkel skriver:

    Dags för vad de kallade ‘offentliga arbeten’?

    Gilla

  3. Torbjörn skriver:

    Alvarsamt2 har tidigare jämfört cykelleden Fyr-Fyr på Öland med andra existerande cykelleder i vårt närområde.

    Senast med den lilla danska ön Bornholm som ju ligger i samma innanhav som just Öland. Skillnaderna i omfång och sträcka, i mängden cyklister, i kulturell inställning, i framåtanda och vilja, i de ekonomiska intäkterna och det allmänna folklivet är stora. Här drar man sig inte för att investera och våga för man vet att det lönar sig mångfalt.
    Det verkar som att hela ön Bornholm drar åt samma håll, öbor, markägare, kommun och turister.

    På fastlandet har det kablats ut mil efter mil av asfalterade cykelvägar i akt och mening att det lönar sig. Ekonomiskt, folkhälsomässigt och i ett allmänt perspektiv att det är bra för landsdelen och landet i övrigt.

    Öland är turistmässigt ett mycket attraktivt landskap med många intresseinriktningar. Fågelliv, soltimmar och därmed ett framstående badliv och därmed turistcampingar och en utbredd golfverksamhet med många banor.

    Sedan är det det där med att: ” – Vem vill inte bo där knugen bor på somrarna?”

    Man kan tycka att det skulle ligga i allas intresse att utveckla ön till att bli företagsam och inkomstbringande.
    Cykelturismen vet man är lukrativt, jmf danska Bornholm, om man är uthållig och vågar se tiden an i investeringarna.

    Alvarsamt2 har i tidigare inlägg just listat de fördelar som bygden kommer att kunna räkna in som lukrativa inkomstmöjligheter.

    Vi har nu fått ta del av tre, skickligt genomförda, intervjuer av personer som tangerar projektet, Cykelled Fyr-Fyr, och nu väntar vi på den avgörande personen. Den person som håller i ledningen av projektet, är ekonomiskt ansvarig, kan ge alla aktuella fakta och vet var pengarna har tagit vägen, hur mycket som finns kvar och hur mycket till som behövs för att ro det i land.

    Vi har nu en bra historia att kunna berätta för våra barnbarn vid framtida sagostunder.
    Hilsen/

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Kloka ord. Mycket kloka. För att börja med Bornholm…

      I den cykelutredning jag tidigare refererade till, Kartläggning och analys av cykelturism och cykelturisten av Cristina Lázaro Morales, Johanna Danielsson, Muhammad Ahsan Hassan från 2015, betonas att allt gått så bra på Bornholm tack vare att den är en ö. Tänkvärt är att även Öland är en ö, dessutom mycket ”lättåtkomligare” än Bornholm. Utredningen skriver:

      ”En annan framgångsfaktor som lyfts fram är de geografiska begränsningarna. Det faktum att Bornholm är en ö gör att Bornholms medborgare är mycket mer benägna att jobba tillsammans och samarbeta. Ett väl fungerande samarbete mellan offentlig och privat sektor lyfts fram som extra relevant för de lyckade satsningarna, att cyklisternas behov och krav alltid står i fokus och att kunskaperna om detta uppdateras på ett kontinuerligt sätt.”

      Vad gäller ”den avgörande personen”, som du nämner, tror jag nån sån inte finns. Beställaren Ölands Kommunalförbund har naturligtvis allt ansvar på alla håll, moraliskt, tekniskt, ekonomiskt. Men ingen därifrån har nånsin yppat ett enda ord om pengar, hur mycket som finns eller hur mycket som saknas. Projektledaren flaggade för pengabrist under sitt föredrag om projektet i Mörbylånga fullmäktige i slutet av september. Men tror du nån i fullmäktige ställde en enda skarp fråga? Svaret är givet: Nej. Man hoppades bara att allt skulle gå bra… Spektaklet finns att se på kommunens hemsida där jag hoppas det blir liggande under långliga tider så att dina barnbarn får möjligheten att både se och höra fantastiska sagor ur verkligheten. Dock ska du tänka på att även sagor kan vara skadliga för barn. Jag fick inte läsa ”De tre bockarna Bruse” förrän jag blev sju år. Kloka föräldrar skyddar sina barn mot den alltför råa verkligheten!

      soliga sagohälsningar i god kadens

      Gilla

  4. jernis skriver:

    Apropå Skärlöv–Solberga: Cykelled nix men järnväg (var) okej. Skaka loss ytterligare 100 millar (Sune kan väl starta en insamling i Shimla) och lägg tillbaka rälsen hävdande urminnes rätt, ty maktens minne sträcker sig ändå inte längre tillbaka än max tre mandatperioder. Sträckan, försedd med lämpligt antal mötesplatser, kan då befaras dymedelst dressin med hojarna lastade på dressinsläpet.

    Vaknade sen.

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Du är förbanne mig synsk. För bara nån vecka sen rullade Sune ut insamlingen som på hindi har namnet दक्षिणी द्वीप को सत्ता के पंजे से बचाएं, på svenska ungefär Rädda Öland ur Maktens klor. Sune mejlar från Shimla:

      ”Folk säljer allt de har för att skänka till insamlingen. I morse kom en kvinna med några Picassomålningar, häromdan en maharadja med en miljon i småmynt på långtradare. ”Stackars arma fattiga människor på södra Öland!” säger alla och gråter öppet. Jag uppskattar att vi om bara några veckor har så mycket cash att vi kan lägga ny räls i dubbelspår mellan Böda och Ottenby, bygga upp samtliga gamla stationer och snitsa till några nya – och köpa in snabbtågsloket ”Vilde kejsaren” från Japan. Ölands Järnvägar 2.0 ser då dagens vackra ljus och ingen minns längre projektet Fyr till fyr.”

      Nyktrade sen till.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: