skammens 25 dagar

Efter 91 år slutar pressarna dunka för Östra Småland. Varken A-Pressen, sossepartiet eller Gota Media har lyckats hålla varaktigt liv i tidningen. Sista numret kommer ut i dag, 27 november 2019.

Det är ynkligt av ägaren Gota Media som på detta sätt visar att man endast tänker i kronor och ören. Man har varit huvudägare till tidningen sen 2011, alltså i åtta år. Trots detta visar man sin mediala stormakt genom att lägga ned tidningen ynka 25 utgivningsdagar före årets slut – och för dem erbjuda oss helårsprenumeranter den bleka systerblaskan Barometern med sin intill döden trista ledarsida.

25 dagar blev det skamliga slutet på nästan 3 000 dagars ägande.

Sune Flisa
chefredaktör

 

Märkt ,

11 tankar om “skammens 25 dagar

  1. Tony skriver:

    Det slog mig just att skrev inte du att du/ni startade en tidning och drev den i ett antal år?
    Hade den några läsare och annonser?

    Gilla

  2. Tony skriver:

    Har man ens försökt rädda tidningen på något sätt? Har osthyveln varit framme? En halverad upplaga över åren men i övrigt samma kostym?

    Efter en koll av upplagesiffrorna på TS får man intrycket att tidningarna rent generellt tappar.
    En del går plus visserligen (upplaga). Men det är inte givet att den digitala ersätter papperstidningen. Även i de fall tidningarna ges ut som veckotidning eller några gånger i veckan går de back oftast. Så det är inte heller någon quick fix.Undantag finns. Siffrorna gällde 2018. Hur har 2019 varit tro?

    Sista siffran 21? Oslagbart enligt vissa.

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Sista siffran 21! 😉

      Tror man pumpat in ganska många miljoner under årens lopp, men vet ej exakta siffror.

      En fråga till dig: Jag – tycker jag i alla fall – påverkas inte en millimeter av reklam på skärm och tv. Jag försöker på alla sätt undvika den. Om jag öppnar en kvällstidning och möts av en stor annons blundar jag tills jag snabbt som fanken kan klicka bort den. Den enda reklam jag läser – med kisande ögon – är den i tryck. Är jag månne ensam om denna skada/tillgång?

      Om många gör som jag skulle följaktligen papperstidningar löna sig!

      Gilla

      • jernis skriver:

        Tveksamt. I alla fall jag kör samma taktik med papperstidningen: blundar hårt jag tills jag snabbt som fanken kan bläddra bort de vanligt förekommande rena annonssidorna; annonser blandad med redaktionell text är något knepigare, men med lite fokuseringsövning blir de till ett grått töcken . Teven har jag i sort sett fimpat och skärmen är behagligt 99,99 % reklamfri tack vare AdBlocker och TrackMeNot.

        Gilla

        • degerhamn2 skriver:

          Undrar hur denna åldersstyrda utveckling kommer att bli framöver? Du och jag och många andra äldre väljer bort TV. Likaså många riktigt unga. Kvar framför rutan sitter ”medelålders”. Hur ska teve hålla dem kvar? Genom ”medelålderstelevision” med annonser gjorda av småpojkar som älskar klatschiga effekter i infantil bilreklam där bilarna rattas av vackra bruttor – nästan alltid mot havet. Vad ska dom göra där? är enda fråga jag då vill ha svar på? 😉

          Gilla

      • Tony skriver:

        Det var inga användbara miljoner man bidrog med för att kunna vända den nedåtgående trenden. Inga djärva grepp som kunde hålla kvar läsarna?

        Bort, bort, bort. Öppnade en annons idag för att testa hur det kändes. Det kändes fel
        med en gång. För mig. För annonsören och tidningen var det säkert positivt med mitt klick som kan generera fler annonser. Man måste ha en stark övertro på annonser.Eller är det så att syns man inte , finns man inte. Vem orkar med att öppna annonser i tid och otid. På mig är det bortkastat. Det lär dock inte bli någon generell deletfunktion för alla annonser så vi får nog stå ut med skiten.

        Helt bortkastat har det inte varit med annonser/mail från butiker m.m. där jag vanligtvis är kund. Tills jag tröttnar på dem.

        När det gäller pappersvarianten behöver du/jag inte klicka bort annonsen. Man kan lätt konstatera om det är av intresse eller ej. Just när det gäller lokaltidningen är kanske inte alla annonser av ondo just för att de har lokal anknytning. Om det är därför du kisar eller läser annonserna med ett öga är min fråga till dig ?

        Om en tidning lönar sig beror till största del på en bra tidning i grunden. Att folk tycker den är värd pengarna. Men inte ens det är någon garanti idag.

        Gilla

        • degerhamn2 skriver:

          Din kommentars sista rad skrämmer. Inte ens en bra tidning som folk tycker är värd pengarna är en garanti för fortsatt liv. Då undrar man osökt vad som krävs för att hålla en papperstidning vid liv. Är det den utveckling man ser i dag: Mera sport, underhållning, korsord, TV-bilagor, trams och mindre ”spade” och hårdbevakning av makten. Jag tycker mig se den utvecklingen överallt, tyvärr.

          Jag kisar för alla annonser, lokala så väl som nationella. Men jag inser förstås de lokalas större betydelse. Jag – tror mig i alla fall – funkar så här: Vill jag ha nåt kollar jag på nätet, jämför, undersöker. Sen köper jag. Ingen kan påverka mig genom en ofta tramsig annons.

          Ser du förresten annonserna i dag? Allt är svart. Black!

          Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: