på samma fläck i fem år

Cykelledsprojektet Fyr till fyr behandlas i vissa gammelmedier som om det snart är fullbordat. Förskönande omskrivningar används för att dölja fiaskot på södra ön. Ett simpelt knep är att minimera antalet delsträckor. Som kulturorganet tidigare berättat återstår sex sträckor/huvudvärkar att fixa på södra ön, medan vissa gammelmedier och projektledningen påstår att de bara är två.

De sex sträckorna/problemen är:

  • Albrunna, av kulturorganet döpt till bonusvarvet (arbete pågår)
  • Ventlinge förbi Norrgården
  • Golfvägen ned mot hamnen och vidare genom Parboäng eller – som i dag – på väg 136 till Karl X Gustavs mur?
  • Karl X Gustavs mur – upp till väg 136 och vidare förbi Kungsgården mot Ås
  • Ås – Torngård
  • Torngård – Skärlöv

Dessa sex sträckor utgör ungefär tre mil cykelled. Tre mil!

Nå, hur gör då gammelmedier och projektledning för att läget ska se mycket bättre ut än det i verkligheten är? Jo, man slår samman alla dessa ”sex huvudvärkar” till ett mindre antal – som man gör i ingressen till SVT Smålands inlägg. Där är de två. Då låter allting så mycket bättre. Bara två sträckor återstår – sen är underverket klart!

Varför kallade man inte hela leden redan från början för en sträcka? Då hade man i alla sammanhang kunnat påstå att det bara återstår en enda delsträcka – hur många som än återstod, tio tjugo eller tusen.

Att projektledningen – styrd eller ickestyrd av två handlingsförlamade kommunledningar och en styrgrupp man aldrig hört så mycket som pip ifrån – försköningsmålar projektet är en sak. Men att gammelmedierna inte beskriver läget som det verkligen är gör mig orolig för framtiden. Varför fegar de ur? Har de inga ögon, inga öron? Inga pennor? Inga datorer? Inga block? Kan de bara skildra det som ”ansvariga” och ”politiker” berättar? Har man helt tappat sin kritiskt granskande uppgift? Har man helt tappat underifrånperspektivet? Är det ointressant att pengarna sägs vara slut, hur fortsatt arbete ska finansieras? Är det ointressant att inte en enda krävande fråga ställs om ekonomin och tidsaspekten i Mörbylångas fullmäktige efter att projektledaren berättat om ledens kritiska läge? Svaren är tyvärr ja.

Nedanstående bilder är tagna för fem år sen, den 17 december 2014. Vi cyklar från Södra bruket till Albrunna, från norr mot söder. På den nedersta bilden har vi nått Albrunna. Vägen som går rakt upp är cykelleden. Den var inte tänkt att gå där. Men så blev man tvungen att dra den för fem år sen. Och så går den än i dag – upp till landsväg 136 i stället för att – som tänkt – fortsätta utmed havet. Här har man alltså stått och stampat i fem år. FEM ÅR, ett halvt decennium.

För att visa cykelleden som den verkligen är testcyklar kulturorganet hela leden från söder till norr och tillbaka. Varenda centimeter av leden kommer att kunna ses på video. Denna totalanalys blir slutligen en bok som kan laddas hem gratis på nätet.

I boken framgår – exempelvis – vilka delar som verkligen är äkta cykelled, alltså cykelbana skild från landsväg. Vi betygsätter också ledens kvalitet och ger allmänna tips om sevärdheter med mera. Boken heter Fyr till fyr – meter för meter och första delsträckan kan du cykla redan nu.

Snart lägger vi ut länk till testet av den andra delsträckan, som går från T-korsningen mellan väg 136 och vägen mot Långe Jan till befintlig cykelled vid Golfvägen i Grönhögen.

Kort därpå lägger vi ut även testcyklingen av tredje sträckan, alltså den mellan Grönhögen och Södra Möckleby – den enda sträcka som anlagts söder om Kastlösa på flera år. Exakt hur många år minns jag inte. Åren börjar bli så många, så många, så många…

Så här i efterhand är det nog ingen överdrift att påstå att denna sträcka kom till tack vare nedgrävningen av vattenrör mellan Södra Möckleby och det nya vattenverket i Grönhögen. Utan det hade vi kanske inte haft en enda meter cykelled söder om Kastlösa den augustidag 2019 då gammelmedierna invigningsfirade norra slingans fulländning och fullbordan tillsammans med stolta tandemcykelcyklande Borgholmspolitiker och styrgruppsordförande i positiva Öland-är-paradiset-på-jorden-reportage-och-hurra-vilken-fin-cykelled-vi-nu-har…

Vad som hände eller icke hände långt där nere i söder var som vanligt helt ointressant.

leden_17dec20141

leden_17dec20142

leden_17dec20143

leden_17dec20144

leden_17dec20145Här gick leden upp för fem år sen. Och här går den upp ännu  i dag, trots att den inte ska gå här. På stället marsch i fem år. 200 meter härifrån håller man nu på med ”bonus-slingan”, en extrarunda vars kostnad per meter torde bli ledens överlägset största. Kanske ett världsrekord? Vill du se tre videosnuttar med personer som har olika ansvar och förhållningssätt till leden kan du klicka här.


 

Märkt

2 tankar om “på samma fläck i fem år

  1. gunnar@olandscykeluthyrning.se skriver:

    Hej igen!

    Egentligen är det ännu värre än vad du beskriver i lägesrapporten för södra Öland. -Från Mörbylånga till Risinge finns ingen separat cykelväg -Från Risinge ner till Kalmarsund finns ingen separat cykelväg, dock är vägen lågtrafikerad -Utmed Kalmarsund finns en mycket fin separat cykelväg, men den tar slut efter knappt 2 kilometer. Sen är det grus upp till asfaltvägen vid kycklingfabrikerna (uppfödningen, inte Guldfågelfabriken). -Från kycklingfabrikerna till Södra Möckleby finns ingen separat cykelväg, men vägen är lågtrafikerad.

    Hälsningar

    Gunnar

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Hej och tack för belysande kommentar. Först en datafråga: Har du rätt språk- och systemspråkinställningar i din dator? Många bokstäver blir nämligen fel i din kommentartext och vissa går inte alls att läsa. Så här ser din kommentar ut i min burk:

      Egentligen är det ännu värre än vad du beskriver i lägesrapporten för södra Öland. -Från Mörbylånga till Risinge finns ingen separat cykelväg -Från Risinge ner till Kalmarsund finns ingen separat cykelväg, dock är vägen lågtrafikerad -Utmed Kalmarsund finns en mycket fin separat cykelväg, men den tar slut efter knappt 2 kilometer. Sen är det grus upp till asfaltvägen vid kycklingfabrikerna (uppfödningen, inte Guldfågelfabriken). -Från kycklingfabrikerna till Södra Möckleby finns ingen separat cykelväg, men vägen är lågtrafikerad.

      Men med lite gissande tror jag mig förstå allt. Jo, du har rätt. Läget är ännu värre. Men ibland orkar jag inte ta med allt som är dåligt, allt som är misskött och allt som gammelmedierna inte ens ser – eller inte vill se. Nu beskriver jag i stället detta falskspel, detta fiasko etapp för etapp så får läsaren själv komma med sin dom.

      På södra ön blir det inte många procent riktig cykelled. Det blir till stora delar en landsvägscykelled, och jag hoppas att den inte officiellt kan klassas som äkta cykelled förrän den verkligen är/blir det. Om sen folk vill tro på vad projektledningen säger ihop med okritiska gammmelmedier är upp till dem. Mig lurar ingen.

      En sak är ännu värre än du skriver. För jag tror mig förstå att du påstår att vägen från kycklingfabrikerna till Södra Möckleby saknar separat cykelväg men att den vägen är LÅG-trafikerad. Det stämmer inte sommartid. Eftersom jag både kör och cyklar denna väg ganska ofta kan jag med bestämdhet säga att trafiken på den sträckan ständigt ökar. Fler och fler turister hittar den och på rakorna från Hammarby fram till Bjärby tvingas man ibland hålla hårt i styret för att inte blåsa av hojen när vägens charmörer – som lever efter helt egna regler – och kör om en i 130 där det är 80.

      cyklistiska!

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: