Efter år av stillestånd återupptogs jobbet med cykelleden i Albrunna 18 november. Två grävare + manskap + fordon för bortförsel av jordmassor tickar kronor varje dag. Den naturliga frågan måste bli: Finns inga som helst ekonomiska gränser för vad en snutt cykelled får kosta på Öland?
Frågan är som gjord för gammelmedierna. Med de är inte intresserade. De vill hellre skriva ”Ölandscykelledgladporr” med bilder av invigningsskrattande kommunalråd och styrgruppsordförande på tandemcykel – på norra ön. För du vet väl att norra slingan av projektet invigdes redan i augusti förra året, men att det här i söder fortfarande saknas tre mil anlagd cykelled. Tre mil!
Som sagt, i Albrunna jobbar man nu igen och om en vecka har man gnetat på i två månader – för 80 meter cykelled. Det ska bli mycket intressant att senare kolla upp meterpriset. Denna lilla snutt cykelled torde bli en av de dyraste i hela universum.
* * *
Ölands Kommunalförbund har nu återtagit sin överklagan av nejet för sträckan Skärlöv – Torngård. Nu ska man i stället föra dialog med Länsstyrelsen om ny miljökonsekvensbeskrivning inför ny ansökan.
Det krävs alltså näst intill evigt liv för att hinna/orka följa cykelledscirkusen på södra Öland!
På sin hemsida skriver Ölands Kommunalförbund:
Länsstyrelsens avslog i beslut 2019-10-21 ansökan om tillstånd till anläggande av cykelväg i Natura 2000-området Stora Alvaret, Mörbylånga kommun. Kommunalförbundet överklagade beslutet till Mark- och miljödomstolen i Växjö.
Kommunalförbundet har nu återtagit överklagandet och i dialog med länsstyrelsen ska nu en ny miljökonsekvensbeskrivning arbetas fram inför en ny ansökan om tillstånd till anläggande av cykelväg.
Petersson betonar att tidplanen är svårbedömd men förhoppningen är att sträckan kan färdigställas under 2020.
Preliminär tidplan övriga sträckor:
Albrunna – Ventlinge: färdigställd inför säsongen 2020.
Enetri – Solberga: färdigställd inför säsongen 2020.
Grönhögen – Ås: miljökonsekvensbeskrivning klar mars 2020, projektering april – juni, upphandling juli – september, byggnation / färdigställande sista kvartalet 2020.
Ekonomi: av projektramens 63 miljoner har 45 miljoner förbrukats. Differensen mellan återstående projektmedel och den beräknade kostnaden för de i projektet återstående sträckorna beräknas till minst 10 Mkr. Dialog pågår mellan parterna Borgholms kommun, Mörbylånga kommun och Trafikverket gällande indexuppräkning för åren 2015 – 2018.
Fyr till fyr-projektet fortsätter att gräva ned hela berg av stålar, trots att projektledaren tidigare varnat för kassabrist. I Albrunna återupptog man jobbet den 18 november efter år av stillestånd. Två grävare är där och än är mycket jobb kvar. Men ingen säger något! Politikerna i två kommuner låter pengarna formligen rinna ned i geggan medan man skär ned och snålar på det mesta – och höjer skatten i Mörbylånga kommun. Visst kommer slantarna ur olika påsar men vad säger slöseriet om vårt agerande med gemensamma resurser? Är 80 meter cykelväg värd hur mycket som helst? Och gammelmedierna sover sin djupa törnrosasömn…
Cykelleden har inte 2021 godkännande från Gammalsby Mellstaby samfällighetsförening att dras över föreningens enskilda mark.. Dock lade man ut vägen på nätet 2020 och satte upp skyltar för hänvisning till cyklister, vidare har men enligt kommundirektören sökt hos Trafikverket att få leden godkänd!
Det är Mörbylånga kommun för projektet i kommunalförbundets regi lades ner föregående år.
GillaGilla