Bombluffar

stoppbluffNu förstår jag varför bilar kan köra på cykellederna trots att ”grindarna” är stängda. Det fria utrymmet är tillräckligt för en personbil att passera. Kan man då påstå att bommen har en funktion?

stoppbluff_2Håller man bara ut mot trafikmärkets stolpe går det prima att passera. Dock går vänster hjulpar då utanför cykelledens asfalt. Småningom kommer kanten av leden att skadas. Fiffigt uträknat!

Eketorp-Kvinsgröta_skyltarCykelleden är stängd med bom. Men som synes går det alldeles utmärkt att passera med bil. Hur länge kommer leden att hålla vid stolpen? Den som lever får se.

cykelledsskador_2På den nyanlagda cykelleden/landsvägen mellan Eketorp och Kvinsgröta ser vi tydligt spåren av andra fordon än cyklar.

cykelledsskador_1Nyanlagd cykel- och vandringsled i närbild.

Ventlingeskyltar-bommarI Ventlinge får man gissa sig fram som cyklist. Där finns inte en pil, inte en skylt för att hitta nya slingan mellan golfbanan och Norrgården. Men så plötsligt… Den 90 meter långa snutten utmed ställplatsen är bevärdigad med både bom och märke på stolpe – i båda ändarna! Sker skyltning med slantsingling eller tärning?

samma_sida_skylt_bom_VentlingeDet finns många fiffiga lösningar för att få andra fordon än cyklar att kunna ta sig fram på igenbommade leder. Man sätter helt enkelt stolpe och bom på samma sida. Genom denna manöver får man gott om utrymme på motsatta sidan. Bommen blir en tandlös bluff.


 

Märkt

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: