fattigmans- och rikemansräcken

Kärra_Eketorp_03Så här såg vissa broar ut innan cykelleden mellan Kärra och Solberga belades med oljegrus. Det gällde att hålla tungan rätt i mun.

rikemansräckeVissa överfarter har senare fått ofantligt påkostade räcken. När dessa räcken byggdes fanns tydligen gott om slantar i projektkassan…

fattigmansräcke… medan andra överfarter – av vilka somliga kan tyckas farligare – bara har utrustats med fattigmansräcken: röda snökäppar av plast. Vid vissa broar är dikena bråddjupa och fyllda med sten. Cyklar man av leden vid dessa slår man sannolikt ihjäl sig. Se fotona nedan.

brostörtning2Cyklar man av leden här slår man antingen ihjäl sig eller skadar sig svårt. Vilka överfarter ska få räcken? Använder man tärning för att få fram svaren?

brostörtningBroar som denna – utan räcken – är ingenting annat än skandal. Att pengarna för evighetsprojektet ”Fyr till fyr” sinar är en sak, att snåla på cyklisters säkerhet är en annan.


Märkt , ,

6 tankar om “fattigmans- och rikemansräcken

  1. Motionär skriver:

    Jag har fixat två nya jobb med lokalisering Grönhögen med anledning av högprioriterade fyr till fyr-ledens brister enl. ditt påpekande. Jobb ett: Brostrateg och jobb två Säkerhetsstrateg. Det finns säkert medel att söka till två så livsavgörande projekt och så viktiga för den växande cykelturismen. Om nu också turistsäsongen skall förlängas, prioriterat av besöksnäringsstrategerna ( det finns flera ), så måst man också gardera sig för frost-, is- och snöproblem.

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      I snart kommande Udd-Nytt får du hela den nya kommunledningen förklarad efter den makalösa remaken. Vi får en helt ny kommun, ympad med entusiasm, framåtanda, demokrati, vilja, klarsyn – alltså såna begrepp och egenskaper som hittills saknats.

      Gilla

      • motionär skriver:

        Härligt och spännande ledord. Det är väl inte många i nuvarande organisation som klara den filtreringen men det finns säkert också några som kommer att växa i det
        nya klimatet efter din remake. Spännande att se hur du fixar det där jobbiga med morot och piska och vem som skall hålla i piskan.

        Gilla

        • degerhamn2 skriver:

          Jag tycker själv att förloppet är spännande att följa. Jag vet att Sune har en niosvansad katt som han inte är sen att använda, sen sina år som pirat på de sju haven. Jag råkar också veta att han köpt en hel säck med morötter. Den normalbegåvade kan räkna ut vartåt det barkar här…

          Gilla

  2. S.A. skriver:

    På östra sidan har man inte alls byggt en cykelled. Pengarna tycks istället ha använts till enorma körvägar för jordbruket. Inte så konstigt att de tog slut.

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Så är det. Vägen är en bra traktorväg, extremt korta stycken en cykelled och en dötrist gångled. Jag unnar så väl bönderna riktiga vägar, men varför mixa såna med cykel- och gångleder? Resultatet kan bara bli ett: platt fall. Hela projektet skulle ha planerats under längre tid, på annat sätt, med annan ledning. Och med en fungerande styrgrupp. Nu går allt på tro och hopp och vi får väl se… Stalltips: Leden ned till Långe Jan blir färdig 2032. Den som lever får se…

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: