reparation pågår…

Efter bara några månader i bruk är det dags att reparera cykelleden väster om Gräsgård. Det synes mig orimligt att de få cyklister och vandrare som upptäckt den illa marknadsförda leden har orsakat skadorna.

ledreparationSkadan fixad. Nu gäller det att inte hoja med för tunga cyklar som river upp ytterligare sår i leden. Tunga vandrare ombedes banta före start.

cykelledsskador_2Så såg det ut i juni.

cykelledsskador_1Skadorna är tidigare beskrivna i inlägget Bombluffar.


Märkt ,

10 tankar om “reparation pågår…

  1. solvnda skriver:

    Intressanta iakttagelser!

    Skickat från min iPhone

    Gilla

  2. Eva Dillner skriver:

    Alvarligt. Är det någon som använder apostlahästarna på cykelleden? Att kalla detta en vandringsled är hädelse. Visst dragningen av rallyvägen ligger rakt ovan Mörbylånga vandringsled, en av Sveriges tolv signaturleder. Jag fattar inte hur de tänkte. https://evadillnerblog.wordpress.com/2020/06/24/ar-vi-i-stan/

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Eftersom jag cyklar där i stort sett varje dag vågar jag påstå att ingen vandrar där. Kan inte minnas att jag sett nån vandrare här i öster under hela sommaren och jag hoppas att turismbranschen inte marknadsför leden som gångled. Det skulle kunna ge dåligt rykte.

      Under högsäsong mötte eller cyklade jag om ungefär 1-8 cyklister per tur på milen mellan Össby och Solberga. Hade jag hojat liknande sträcka på Bornholm – dit du måste åka färja i flera timmar – hade antalet varit 20-80.

      Jag nämner detta för att – eventuellt – få vissa människor att förstå vilken potential det finns i en bra cykelled på Öland. Men ingen lyssnar. Projektgruppen vet bäst; politikerna vågar inte lägga sig i fiaskot. Jag skäms för våra fega politiker. Det vi har fått i öster är en bra traktorväg som går att cykla på.

      Glöm denna led som vandringsled!

      Gilla

  3. jernis skriver:

    Vådan av för snäv kurvtagning i för hög fart. I velodromer och inomhusbanor för fri idrott är kurvorna doserade, vilket inte tycks vara fallet här. Gör om , gör rätt, till båtnad för alla leder, både på mark och hos stressade semesterfirare och motionärer. Dessutom borde tillåten tjänstevikt för tvåaxlade cyklar begränsas till 500 kg.

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Nä, dosringsvinkeln var alldeles för låg. Personligen uppskattar jag 90 grader, men här var den noll.

      Kanske borde tvåaxlade cyklar förbjudas? Bäst vore nog att tillåta enbart enaxlade, så kallade enhjulingar. Men inte med för smala däck som skär sönder beläggningen! Och inte med cyklister vägandes över 50 kilogram!

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: