Ottenby raderas från cykelkartan

Fyr till fyr är cykelledsprojektet som slagit sig sönder och samman i en dikeskörning ned i avgrunden. Ingen politiker ur två kommunfullmäktige har ifrågasatt det tioåriga projektets fiaskobetonade framåtskridande. Inte ens den en gång befintliga styrgruppen hade mål i mun. Och gammelmedierna har bjudit sina stackars läsare/lyssnare/tittare på en glättad ”hurra-vad-vi-är-bra-rapportering”, separerad från verkligheten, putsad och friserad av Ölandsporrälskande journalister som redan i augusti förra året påstod att leden var färdig – så när som på en liten snutt i söder. Om denna ”snutt” handlar texten nedan.

***

Enligt extremt trovärdig källa har 60 procent av pengarna i Fyr till fyr-projektet gått åt i Mörbylånga kommun. Om vi räknar med att projektet hittills har kostat 100 miljoner kronor, har alltså 40 miljoner av dem använts i Borgholm och 60 miljoner har plöjts ned i Mörbylånga.

Vad har vi då fått för dessa 60 miljoner? Svaret är förfärande: Runt 11 kilometer äkta cykelled mellan Degerhamn och Grönhögen, en dryg halvkilometer i Risingehamn och några till synes slumpartade stumpar på östra sidan mellan Enetri och Solberga. Resterande led som vi cyklar på är landsväg och traktorväg. Som lök på laxen benämns leden också vandringsled.

Efter den mångåriga miljonkronorsskandalen i Albrunna – där en bonde hävdade sin självklara rätt till sin egen mark – stavas projektets smärtpunkt nu Ottenby. På grund av inkompetent planering käftades där i flera år om ”muren som inte fick störas”. Det fullständigt katastrofala läget är nu att leden slutar i Grönhögen, nästan en mil från tänkt slutpunkt, Långe Jan. Hela Ottenbyområdet med sin tusenåriga historia är därmed raderat från projektet. Den vackrast skimrande juvelen bland sydöländska sevärdheter blir därmed osynlig för alla de cyklister man så gärna vill se trampa mellan fyrarna. Den korrupta benämningen Fyr till fyr borde byta namn till Fyr till Grönhögen. Ottenby finns inte. Ölands södra spets är kapad. Puts väck!

Ottenby och fyrplatsen är ingenting för cyklister.

Mellan Grönhögen i väster och Enetri i öster återstår 19 tänkta cykelkilometer (Grönhögen-Långe Jan-Enetri). Dessa nästan två mil går fortfarande på landsväg, ”livsfarligt hårt trafikerad sommartid”. Hur ogärna man än vill inse det fattas drygt nio kilometer cykelled från Grönhögen ned till fyren och nästan tio kilometer från fyren upp till Enetri.

När ska politikerna vakna? När ska de inse att ”Ölands största turismsatsning i modern tid” är på väg att bli en medial snackis med pinsamma förtecken, ett turistiskt fiasko av gigantiska proportioner?

Läs om drömmarna som blev mardrömmar här. Strax ovanför kommentarerna på sajten kan du även läsa Bilaga till EU-ansökan. Den handlar till stor del om hur sagolikt bra detta cykelprojekt kunde ha blivit – om vi haft nån politiker med mål i mun någonstans på Öland. Men som alla vet: Sådan finnes icke. Vi har bara jasägande knapptryckare som ”hoppas att allt ska gå bra”.

Intressant läsning hittar du också på Ölands Kommunalförbunds hemsida där det i min översättning står att läsa: Hela härligheten är fullbordad under detta år!

Min gud, varför gör du ingenting!? Vad har vi cyklister gjort för ont?

Sune Flisa, chefredaktör.

4 tankar om “Ottenby raderas från cykelkartan

  1. Karin skriver:

    Fattar nada. Bilf*ck’nvägen går ju rakt igenom den där muren. Eller?

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Ingen fattar någonting. Men så ska det vara. Du är på Öland nu. En bilväg rakt genom muren stör inte muren. Men en cykelväg vid sidan av muren stör muren. Muren får störd nattsömn. Muren blir trött och grinig. Muren får eksem och dör…

      Tänk dig vad mycket kul man skulle kunna göra för 100 miljoner kronor i stället för att tramsa om sånt här, vuxna människor, år efter år efter år… De borde ha bytts ut för länge sen…

      Gilla

  2. Karin skriver:

    Mäh! Klart man måste få cykla hela vägen till Ottenby! Annars får det va’!
    Vad är ”muren som inte fick störas”?

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Jag förstår att du frågar om muren. Den är dock inte så historiskt betydelsefull som konservativa myndigheter och kungahuset vill ge sken av. Den är byggd som kopia nån gång 1930-1940. Hur som helst, ”den får inte störas”.

      https://alvarsamt2.wordpress.com/?s=muren+f%C3%A5r+inte+st%C3%B6ras

      Men gamle kompis kung Tjabo vägrar att träda in och fixa skivan, trots att han och jag lekt med barksegelbåtar i Mölnaån på Lidingö runt 1953. Men han är nog långsint, mina simpla båtar vann över hans lyxmodeller.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: