Kommunalrådet svarar på våra frågor om cykelleden

20 januari mejlade kulturorganet sex frågor om cykelleden till de fem politiskt ansvariga för projektet inom Mörbylånga kommun: Två har svarat och vi har redan publicerat svaret från Anna-Kajsa Arnesson (C). Nedan publicerar vi svaret från kommunalrådet Matilda Wärenfalk (S).

Kulturorganet tackar dessa två ansvariga för svaren. Vi inser att Matildas svar har krävt en hel del kontakter och efterforskningar, vilket hedrar henne. I sammanhanget vill vi dock uttrycka vår stora oro för hur demokratin vårdas inom kommunens politiska sfär, då de tre andra politiskt ansvariga för projektet inte har svarat med ett enda ord, trots kommunens mycket lättförståeliga e-postpolicy. De tre ickesvararna är:

Henrik Yngvesson (M)
Mattias Nilsson (S)
Bo Sjölin (KD)

* * *

Frågorna:

1) Varför anlade man en i mångas ögon så överdimensionerad cykelbro? Den tål 12 ton.

2) Hur stor blev totalkostnaden för cykelbron i Södra Möckleby, alltså inköpspris för bron + markberednings-, förberedelse- och monteringskostnader för hela klabbet.

3) Det går rör under cykelbron. Vilken funktion har det? Har det att göra med rördragningen till reningsverket i Grönhögen som gjordes samtidigt som cykelbron anlades?

4) Har cykelbron också annan funktion än att vara just cykelbro?

5) Är den kommunala rördragningen betald med endast kommunala pengar, eller har även pengar från cykelledprojektet använts? Frågan är befogad, eftersom det blev väldigt bråttom att anlägga ledsträckan mellan Degerhamn och Albrunna. Sen den var klar stod det mesta stilla i flera år…

6) Slutligen, den viktigaste frågan: Hur mycket pengar gick åt för allt arbete nedanför Albrunna?

Eftersom WordPress envisas med att visa stora bilder som små kan det vara svårt att läsa ovanstående bilder av Matildas svar. Därför visar vi svaret även som ren text nedtill:

Hej igen Staffan.

Christer Petersson är återigen i tjänst för att slutföra ansökan om att bli nationell cykelled. Han har hjälpt mig med svar på ditt mejl och dina frågor:

Enskilda markägare

För att få anlägga cykelleden på mark tillhörande enskilda markägare krävs dessas tillstånd. Många gånger har markägare avstått mark för cykelleden eftersom de bedömer cykelleden som en positiv turistutveckling som gynnar enskilda företag inom turistnäringen och därmed hela kommunen och Öland. Att någon enskild markägare varit av en annan åsikt måste accepteras och därmed har projektet fått i uppdrag att försöka hitta alternativa sträckor för att få en sammanhängande turistcykelled.

Projektets historia

Under 2006-2008 tilldelades kommunerna arbetsmarknadsstöd till personal som hade till uppgift att skapa en cykelled på befintliga vägar samt att sammanställa ansökan och förslag till en framtida cykelled som skulle ligga till grund för en ansökan om bidrag till utbyggnad av vad som hade projektnamnet  ”Ölandsleden Fyr till fyr ( Norra- och södra slingan)”. Detta arbete resulterade i en ansökan 2011 om utbyggnad av Ölandsleden – Fyr till fyr. För utförande, etapp 1, beviljades från kommunerna 2,5 mkr vardera, Nationella planen 5 mkr, Regionala planen 5 mkr, Regionförbundet 1,5 mkr samt EU-medel 11 mkr. Enligt beslutet skulle arbetet utföras 2012-2015. Cykelleder utfördes under perioden inom ramen för beviljad finansiering.

Därefter beviljades Ölands kommunalförbund ytterligare ett bidrag från Trafikverket som även det krävde medfinansiering från kommunerna. Projektet tillfördes ytterligare 63 mkr genom denna överenskommelse. Totalt har projektet tilldelats en budget på 90,5 mkr. Denna kostnad var baserad på vid ansökningstillfället gällande kostnadsläge.  Följer man därefter index för konsultuppdrag gällande upprättande av erforderliga dispensansökningar, anbudsunderlag som skall leda till anbudsförfrågning och efter utvärdering av lämnade anbud för utförandeentreprenader så konstateras det att kostnadsutvecklingen har ökat väsentligt jämfört med den beräknade kostnaden vid ansökningstillfället 2010. 

Utförda delsträckor söder om Mörbylånga

Fram till sommaren 2020 hade följande delsträckor färdigställts inom Mörbylånga kommun:

Risinge-Bjärby

Kastlösa-Penåsa

Degerhamn-Albrunna

Albrunna-Grönhögen

Solberga-Enetri

Återstående sträckor söder om Mörbylånga

Skärlöv-Torngård

Grönhögen-Ås

Fråga 1

Dimensionering av bron har utförts av tillverkaren och grundar sig på längden av bron och fristående spann utan upplag. Bron är enbart till för cykeltrafik.

Fråga 2

Kostnaden för bron och erforderliga kompletterande arbeten ingår i entreprenadens totalsumma för hela delsträckan och kan därför inte specificeras.

Fråga 3

Ledningar under bron är en del av Va-projekt som utförs av Mörbylånga kommun. Kostnader för dessa ledningar finansieras till fullo av VA-projektet.

Fråga 4

Det är enbart en cykelbro. Efter dialog med Trafikverket ansågs det inte trafiksäkert att blanda cyklister och fordonstrafik över den befintliga vägbron när projektets målsättning var att skapa en säker cykelled för cyklister.

Fråga 5

Projektering och upphandling av entreprenaden på denna delsträcka utfördes av Mörbylånga kommun som huvudman och inte cykelprojektet eftersom det i huvudsak var ett VA-projekt med högre prioritet än cykelprojektet. Däremot sågs det som en ekonomisk fördel att projekten samverkade på denna delsträcka för att få bästa möjliga anbudspris för båda parterna. Kostnadsfördelning mellan VA-ledningar och cykelled var klart angivet i upphandlingen. Att cykelleden inte slutfördes i denna delsträcka berodde på att VA-projektet hade möjlighet genom ledningsrätt, beslutad av Lantmäterimyndigheten, få tillgång till mark tillhörande enskilda fastighetsägare för VA-arbetet. Motsvarande rättighet till att anlägga cykelled finns inte, utan det måste upprättas överenskommelse med varje enskild fastighetsägare om fastighetsintrång. Att cykelprojektet blev ”stillastående” i Albrunna berodde på att enskild fastighetsägare inte beviljade cykelprojektet tillgång till mark.

Fråga 6

Delsträckan väster om Albrunna by har försenats på grund av att projektet inte i ett tidigt skede kommunicerade med den berörda fastighetsägaren om att få anlägga cykelleden i samma sträckning som VA-projektet. Att projektet inte lyckades nå en överenskommelse med fastighetsägaren innebar en försening på drygt ett år samt en väsentlig kostnadsfördyring. Detta misstag från projektets sida innebar att det inte gick att slutföra sträckan fram till Grönhögen. Förhandlingar fick i och med detta ske med andra fastighetsägare för att anlägga alternativ sträckning av cykelleden. Den tillfälliga sträckningen för att få en sammanhängande led innebar en extra kostnad på 1,92 mkr. I denna kostnad ingår även den alternativa sträckan vid ”tryffelodlingen” utmed väg 136 söder om Albrunna by.

Hälsningar

Matilda Wärenfalk
Kommunstyrelsens ordförande
Tfn direkt: 0485-473 28
E-post: matilda.warenfalk@morbylanga.se

Mörbylånga kommun
386 80 Mörbylånga
Tfn växel: 0485-470 00
www.morbylanga.se

* * *

Kulturorganet noterar:

att vi i Matilda Wärenfalks svar äntligen får bekräftat att vår misstro mot den tidigare angivna totalkostnaden för leden nedanför Albrunna blev 337 000 kronor. Hon skriver: ”Den tillfälliga sträckningen för att få en sammanhängande led innebar en extra kostnad på 1,92 mkr.

att det är klädsamt att kommunen genom Matilda Wärenfalk erkänner att projektet begick misstag i Albrunna och inte skyller på markägare. Matilda Wärenfalk skriver: ”Att projektet inte lyckades nå en överenskommelse med fastighetsägaren innebar en försening på drygt ett år samt en väsentlig kostnadsfördyring. Detta misstag från projektets sida innebar att det inte gick att slutföra sträckan fram till Grönhögen.”

Denna skrivning föder naturliga följdfrågor:

* Vad menas med ”den tillfälliga sträckningen”? Är den inte slutgiltig; ska sträckningen ändras igen?

* Matilda Wärenfalk svarade tidigare att hela Albrunnavarvet gick på 337 000 kronor något vi hela tiden har funnit helt osannolikt. Nu höjer Matilda Wärenfalk summan till 1 920 000 kronor, alltså i det närmaste sex gånger mer. Hon skriver: _ _ _ ”en extra kostnad på 1,92 mkr.”… En extra kostnad!? Vad blev då den totala kostnaden för denna lilla stump om några hundra meter? Det är den totala summan vi i alla våra frågor velat ha svar på.

Vi finner också en del andra märkligheter i Matilda Wärenfalks svar:

Matilda påstår att sträckan Risinge-Bjärby är fullbordad fram till sommaren 2020. Vad menas? Vad har man gjort där? Vad vi kan se har ingenting gjorts där mer än en 550 meter lång asfaltering lagd för flera år sedan. Leden går på gamla allmänna vägar och traktorvägar som plötsligt kallas cykelled.

Återstående sträckor sägs vara: Skärlöv-Torngård och Grönhögen-Ås. Det är korrekt, men kulturorganet vill trots det påpeka att även andra sträckor återstår om man i cyklisters ögon ska kunna påstå att Ölandsleden går från fyr till fyr:
Kungsgården – Långe Jan.
Ås-Enetri.
Bjärby – Degerhamn – en nästan en mil lång allmän landsväg som helt fräckt kallas cykelled!

Om cykelbron i Södra Möckleby skriver Matilda Wärenfalk:
”Det är enbart en cykelbro. Efter dialog med Trafikverket ansågs det inte trafiksäkert att blanda cyklister och fordonstrafik över den befintliga vägbron när projektets målsättning var att skapa en säker cykelled för cyklister.”

Kulturorganet finner Trafikverkets omsorg om cyklisterna djupt rörande. Men omtanken tycks bara gälla denna 27 meter långa sträcka. Broarna utan skyddsräcken på sträckan Solberga – Enetri ingår uppenbarligen inte i trafiksäkerhetskontrollen, liksom övriga sträckor på vanlig allmän, sommartid hårdtrafikerad, väg. Trafikverkets logik är lika med noll, särskilt som man uppmanar kommunerna att ansöka om att få kalla leden Nationell cykelled – trots att den inte uppfyller ställda krav.

Märkt , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: