Fototips

Kulturorganet fick en läsarfråga: Kan ni i några punkter säga vad som är viktigast att kunna/lära sig för att ta bra foton av människor?

Svar: Olika fotografer framhåller naturligtvis olika förmågor och kunskaper. Vi väljer fem:

1 Mod.

2 Gå nära. Det krävs mod för att gå nära. Ju närmare du kommer människan desto intressantare blir hon – även på bild. Fota hellre människor med vidvinkelobjektiv på nära håll än med teleobjektiv på längre.

3 Kamerakunskap. En kamera är inte ett verktyg, utan flera. Genom olika inställningar kan du skräddarsy dina foton. Du ska kunna ställa in din kamera utan att behöva tänka. Att bara använda din kamera i automatikläget lär dig ingenting och du går miste om många möjligheter.

4 Lär dig grunderna i bildlära och komposition.

5 Skapa djup, inte yta.

Eftersom vi redan tidigare hållit i en fotokurs kör vi inte ett varv till, men framgent kommer vi då och då att publicera nåt litet fototips – med demofoton.

Försök att skapa djup även i den alldagligaste bild. Här bland villor i Kungsgården låter jag den tunga muren vräka sig in i bilden likt en bulldozer. Ett djup uppstår. Att kontrollera skärpedjupet kan inte många i dag, vilket är synd. Bara genom att minska eller öka skärpedjupet kan du skapa helt olika versioner av samma motiv. Jag kan ingenting om smartphonekameror men misstänker att de har både liten sensor och vidvinkligt objektiv, vilket begränsar skärpedjupsanvändningen; det blir nästan omöjligt att lägga bakgrunden i oskärpa. Möjligheten att styra skärpedjupet bestäms av följande faktorer: sensorstorlek, objektivets brännvidd, fotograferingsavstånd, bländarinställning. Stor sensor ger större möjlighet till bakgrund i oskärpa, liksom längre brännvidd och kortare fotograferingsavstånd, liksom större bländare. Testa själv genom att ta en bild av ett objekt på 1 meters avstånd med bländare 4 och bländare 22. Bilderna blir mycket olika. Tar du sen bilden på bara 0,5 meters avstånd blir skillnaderna ännu större, bakgrundsoskärpan blir kraftigare.
Märkt ,

Kommentera

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: