Livets eventuella mening

I min rikstidning duggar helsidorna med vinreklam tätt. Var tredje sida pryds med flaska omsurrad av gåtfulla texter om just detta vins ljuva löften. Men ingenstans syns Systembolaget. Vinerna är egenimporter och behovet till synes omättligt.

Även deckare av för mig okända författare saluförs i svindyra helsidesannonser.

I lokaltidningarna byggs det mest padelhallar. Padelhallbehovet är uppenbarligen omättligt. Man bygger i stan, på vischan, överallt där det finns en ledig plätt mark. Alla dricker snart fina viner, läser deckare av okända författare och spelar padel.

Tiderna förändras. För inte så länge sen fanns bara få vinsorter som den allvetande staten genom Systembolaget erbjöd dig. Sveriges enda deckarförfattare hette Dagmar Lange och Stieg Trenter – i dag helt bortglömda. Och ingen spelade padel. Alla spelade squash.

Och alla tyckte att tiderna förändrades.

Märkt , , , , ,

5 tankar om “Livets eventuella mening

  1. moekkel skriver:

    Nej, nej! Lange är inte bortglömd – har du inte sett https://en.wikipedia.org/wiki/Crimes_of_Passion_(TV_series)?

    Gilla

  2. walkaboutsweden skriver:

    Följande scenario utspelar sig varje gång som vi köper en Aftonbladet eller Expressen.

    Vi hoppas på att tidningen skall vara bättre (än vad vi vet att den är).
    Häpnar över antal helsidor med alkoholreklam (som i nästan samma mening varnar för riskerna med drogen).
    Förfasas och knyter näven i fickan 😉
    Vi får god lust att lämna tillbaka tidningen, ringa/e-posta till de ansvariga och fråga: vad i hela världen är detta för skit?
    Jag tycker all denna reklam för alkohol är på gränsen till stötande.

    Man kan roa sig med att i fantasin byta ut alkoholen mot något helt annat och se hur man skulle reagera.

    Tumme ned!!

    Gillad av 1 person

    • degerhamn2 skriver:

      Min infallsvinkel var här ”tidernas förändring – trots att allt i princip är likadant, men på ett annat sätt – i eviga tider, amen”. Men jag förstår din syn på just vinreklamen…

      Det är bara att konstatera att vi lever i dubbelmoralens land. Man får göra hur mycket reklam som helst för vin – men inte för starkare don än 15 procent.

      Reklamen får inte heller ”uppmuntra till konsumtion av alkoholhaltiga drycker” – en underbar förhoppning, lika naiv som att cykelleden Fyr till Grönhögen blir färdig inom hundra år. 😉

      Byt ut alkoholen mot en revolver. Så här: Köp vår nya Smith & Wesson för 23 000 kronor inklusive 1 000 patroner. Du får dock inte använda den -bara titta.

      Sverige, Sverige, fosterland…

      Gillad av 1 person

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: