Nyhetsjournalistik – eller dravel?

Vi har tidigare uppmärksammat monopoliseringen av de svenska medierna. Bonnier blir allt större, nu ”äger” man snart Skåne. Genom ett starkare monopol finns naturligtvis risk för att vissa gruppers intressen och fördelar får ett starkare genomslag. Exempelvis kan en hårt granskande och ifrågasättande journalistik blir mer och mer lik den devota underhållsmaskin som kallas slask- eller skvallerpress. Tendenserna blir allt tydligare i så kallade nyhetstidningar.

Exempel: Nyhetstidningen Barometerns förstasida domineras i dag av kille som fyller 40 och säger att han fokuserar på familjen. Inne i blaskan ägnas nästan ett helt uppslag åt honom. Där får han berätta att han läser väldigt lite men att han har köpt en bok till semestern. Nästan tre sidor går åt till snömos om en helt ointressant person. Bra jobbat, Barometern.

Vill man synas i lokaltidningarna ska man visa upp en bil. Ingenting är intressantare. Så snart några gamla raggare eller en kung samlas kring några bilar är medierna där. Åh, intressant… En bil! Jobben är alltid gjorda av män. De ackompanjeras alltid med bilder av välputsade kromdetaljer och glänsande lack.

I dagens Barometern ägnas en helsida åt ”Glada entusiaster intog flygbanan”. Artikeln, skriven av en man, avslöjar en beundran för dessa bilar och deras hussar, exempelvis en Chevrolet med 1 600 hästkrafter som accelererar till 200 kilometer i timmen på fem sekunder. Dessa bilar tävlas det med, street race heter tävlingsformen. Man kan undra hur mycket miljöförstöring som sprutar ur dessa avgasrör när pelle trycks i botten.

Givetvis uppmärksammas Victoriatramset – ni vet det där flerdagsevenemanget runt det faktum att en kvinna fyller 44 år. Vi får veta att prins Daniel slog första slaget i nåt spektakel som kallas Victoriagolfen. Rojalistiska Barometern är där och strör sirap och honung mellan raderna. ”Vilket väder, perfekt för just golf” – ett citat som för säkerhets skull förklaras av tidningen: Prins Daniel skojar med anledning av morgonens åskoväder.

Sune Flisa
chefredaktör
som skojar med Bonnier, Barometern, prinsessan, 40-åringen och street-racejournalisterna.

Märkt , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: