Fototipset

Båt i Grönhögens hamn. Observera horisonten. Den ligger klart över mitten av bilden. Skulle den ligga mitt i bildens horisontalläge blir bilden tråkigare; den blir mer statisk. Detsamma gäller vertikalläget. Undvik att dela en bild exakt på mitten. Ögat mår bäst om horisonten eller annat dominerande objekt i bilden ligger klart över eller under mitten, alternativt till vänster eller höger om mitten. Prova själv med dina foton och konstatera faktum.
Samma båt men nu med horisonten tydligt under mitten. En av mina grundregler är att aldrig lägga ett viktigt objekt i bildmitten. Det gäller porträtt lika mycket som natur, sport eller objektfoton. Det har de flesta tevekanaler insett. Exempelvis sitter oftast en nyhetsuppläsare en aning till vänster eller höger om bildmitten.

Märkt

8 tankar om “Fototipset

  1. tony skriver:

    Har du ara något uttag att stoppa den i så…

    Gilla

  2. tony skriver:

    Jag har provat nu på alla misslyckade bilder. Dina och mina. Ett trick man kan göra är att själv sitta lite ”vidsidanom” mitten av bilden. Får lite annat perspektiv på så vis. Fungerar inte med telefonen kan jag säga med bestämdhet. Kan rekommendera lite större skärm när man tittar på bilder. Gärna tv-storlek. Ligger ofta på golvet framför TVn och får då horisonten högre upp. Samtidigt som jag lutar TVn bakåt i överkant. Man kan då få ett nästan oändligt djup i bilden. Nästan som att jag befinner mig I bilden. Vete fasen hur det går till? Kan det vara den stora bildskärmen tro?

    Gilla

    • degerhamn2 skriver:

      Det där låter verkligen fascinerande. Jag förstår ingenting. ”Nästan som att jag befinner mig i bilden”, skriver du. Helt nykter? 😉

      En annan femma. Du som kan det där med bilder i teven… Vad behövs för att se foton i dumburken? Nåt slags koppling måste väl till? Tacksam för svar.

      Gilla

      • tony skriver:

        Helt nykter? Jag garanterar att det finns inget i glaset! Vad det gäller TVn så har jag den som en extra skärm vid sidan om. En hdmi- kabel från datorn och välj funktion i inställningar.

        Gilla

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.